18.12.2024

Tekijät Digiradan takana: Testauskoordinaattori Marion Magnus

17.12.2024

Miten Digiradan EKA-rataosa eteni kohti konkretiaa vuonna 2024?

25.11.2024

Tekijät Digiradan takana: Prosessiasiantuntija Olli-Pekka Maasalmi

22.11.2024

Kaksoisvarustelulla sujuvaa junaliikennettä – STM-moduuli ratkaisee siirtymäkauden haasteet

22.11.2024

Uuden kauko-ohjausjärjestelmän toteutuksen Digirata-hankkeen ensimmäiselle kaupalliselle rataosalle toimittaa Mipro Oy

21.11.2024

LVM: Hallitus esittää täydennyksiä vuoden 2025 määrärahoihin ja edistää liikennehankkeita yli miljardilla eurolla

19.11.2024

ETCS-maastotestejä suoritettiin onnistuneesti testiradalla – “Tämä on merkittävä saavutus, sillä prosessi voidaan nyt soveltaa EKA-rataosuudelle“

06.11.2024

Yhteinen työ tulevaisuuden rautatieliikenteen eteen jatkuu: Organisaatioiden tavoitteet entistä tiiviimmin Digirata-hankkeen suunnitteluun

01.11.2024

Sopimus allekirjoitettu kotimaisen Mipro Oy:n kanssa ulkolaiteohjaimien toimittamisesta ensimmäiselle kaupalliselle rataosalle

23.10.2024

Tekijät Digiradan takana: Kokonaisarkkitehti Anu Ylä-Pietilä

26.09.2024

Tilannekatsaus: Mitä Digirata-hankkeessa on tänä vuonna tapahtunut?

20.09.2024

Toteutusvaiheen toteutussuunnitelman ensimmäinen välijulkaisu julki

18.09.2024

Blogi: Junaliikenteen kilpailukykyä uhkaa vanhentunut järjestelmä – Digirata vastaus haasteisiin

16.09.2024

Junien kulunvalvonnan uudistavan järjestelmän rakentamistyöt käynnistyvät Tampereen, Porin ja Rauman välillä

11.09.2024

ETCS-järjestelmämuutos tarkoittaa osaamisloikkaa koko raidealalle

03.09.2024

Ainutlaatuinen projekti etenee: Digirata yhteistyöhön kaupallisten teleoperaattoreiden kanssa

17.07.2024

LVM: Digiradalle CEF-rahoitusta

16.07.2024

Tekijät Digiradan takana: Vaatimustenhallinnan asiantuntija Pekka Mäkinen

19.06.2024

Digiradan NIP on Suomen tahtotilan julkinen ilmaus – Jäsenmaiden täytäntöönpanosuunnitelmat kertovat Euroopan rataverkoston tulevaisuudesta

19.06.2024

Toteutusvaiheen toteutussuunnitelma -projekti käynnistyi tammikuussa – mitä projektille kuuluu nyt?

18.06.2024

Digiradan ääni kuuluu kansainvälisillä kentillä – Euroopan komissiolle lähtenyt useita dokumentteja

11.06.2024

Tekijät Digiradan takana: Kokonaisarkkitehti Oskari Forsblom

31.05.2024

Yhteistyöllä kohti tulevaisuuden raideliikennettä: Digiradan kehitys- ja seurantaryhmä aloitti työnsä

30.05.2024

Millaista infratietoa Digiradassa tarvitaan?

30.04.2024

Tekijät Digiradan takana: Testausinsinööri Tuukka Varjoranta

24.04.2024

Digiradan ensimmäinen toimittajavalinta tehty – Luo perustaa koko rautatiejärjestelmän tulevaisuudelle

23.04.2024

Global Railway Review: Finland takes a leap towards ERTMS and FRMCS

26.03.2024

Liity Digiradan uutiskirjeen tilaajaksi!

15.03.2024

Maastotestaukset ovat alkaneet Kouvola–Kotka–Hamina-rataosuudella

14.03.2024

Digiradan kyberturvallisuustiimin verkkoseminaari on nyt katsottavissa tallenteelta

14.03.2024

EKA-rataosan rakentamissuunnittelu etenee aikataulussa – tärkeitä oppeja kerätään talteen seuraavaa suunnitteluvaihetta varten

08.03.2024

Ainutlaatuinen projekti käynnissä: Miten junien yhteydenpitoon käytettäviä verkkoyhteyksiä tullaan valvomaan?

22.02.2024

Tekijät Digiradan takana: Kyberturvallisuusasiantuntija Antti Alestalo

19.02.2024

Sinustako diplomityöntekijä Digirata-hankkeeseen?

13.02.2024

Tervetuloa Digiradan verkkoseminaariin ratakaluston kyberturvallisuudesta

01.02.2024

Digirata-hankkeen merkittävin kokonaisuus on jo nyt tekeillä – näin toteutusvaihetta työstetään

23.01.2024

Tekijät Digiradan takana: Jonas Eriksson, Digiradan hankejohtaja VR:llä

18.12.2023

Hankinnat työllistivät digiratalaisia tänä vuonna – mitä vuosi 2024 tuo tullessaan?

12.12.2023

Digirata haluaa kaupallisten verkkojen hyödyntämisen osaksi EU-säätelyä: “Ei ole mitään järkeä olla käyttämättä valmiina olevaa infrastruktuuria”

05.12.2023

Digirata-hankkeen uuden testilaboratorion hankinnat alkavat ensi vuonna – Laboratoriossa mahdollista testata useita eri tekniikoita

18.11.2023

Uusi merkkipaalu Digirata-hankkeessa: Sr1-testiveturin koeajot käynnistyivät

31.10.2023

Sääntely kaupallisten verkkojen hyödyntämisestä antaa odotuttaa itseään – Digirata kehitti väliaikaisratkaisun EKA-rataosaa varten

20.10.2023

Arkkitehtuuri auttaa Digirataa kerryttämään ymmärrystä laajoista järjestelmäkokonaisuuksista

19.10.2023

Tule mukaan Älykäs raideliikenne-työpajoihin

03.10.2023

Mittava turvalaitehankinta luo pohjan Digiradan toimivuudelle

29.09.2023

Digiradan koeajokuljettajat etujoukoissa uuden äärellä – testiliikenne starttaamassa

04.09.2023

Digiradalla edessä vilkas syksy – EKA-rataosan hankinnat työllistävät suuren joukon asiantuntijoita

21.06.2023

Digiradan Kehitys- ja verifiointivaiheen organisaatiokaavio julkaistu

16.06.2023

Euroopan komission ERTMS-koordinaattori Ruete vierailulla Suomessa

09.06.2023

Digiradan uusi testirata valmistuu – Radalla pilotoidaan eurooppalaisittain uraauurtavaa junaliikenteen tiedonsiirtoa

01.06.2023

Digiradan tuore raportti: olemassa olevien verkkoyhteyksien hyödyntäminen toimiva vaihtoehto erikseen rakennettavalle radioverkolle

28.03.2023

Digirataan haetaan rakennuttajakonsulttia

28.03.2023

Digirata rullaa eteenpäin – Hankintojen valmistelu etenee hyvää vauhtia

02.03.2023

Digirata kutsuu alan toimijoita mukaan työpajaan kehittämään tulevaisuuden kunnossapito-osaamista

28.02.2023

Rata23-seminaarin satoa: Digirata kartuttaa tietämystä uudesta kulunvalvonta-järjestelmästä simulaatiotestien avulla

22.02.2023

EU:n tavoitteena yhdenmukaistaa junaliikennettä läpi Euroopan – sääntelyllä vaikutuksia myös Digiradan laitehankintoihin

17.02.2023

Digiradan ensimmäisen kaupallisen rataosan (EKA) turvalaitehankinta

10.02.2023

Rata23-seminaarin satoa: Digirata-hanke ja osaamisen kehittäminen herättivät mielenkiintoa

10.02.2023

EU-vieraat tutustuivat Digirata-hankkeeseen

19.01.2023

Digiradan uusi esittelyvideo julki – katso!

14.01.2023

Digiradassa jaetaan tietoa ja kehitetään koko rautatiealan osaamista

29.12.2022

Digirata etenee vaiheittain allianssimallilla – uusi sopimus ulottuu vuoden 2027 loppuun

20.12.2022

Mitkä olivat Digiradan vuoden 2022 virstanpylväät ja mitä uutta on luvassa ensi vuodelle?

10.11.2022

Digirata herätti suurta mielenkiintoa InnoTrans-messuilla

10.11.2022

Anna Digiradan kuljettaa sinut ajantasaisen JKV- ja ETCS-koulutuksen äärelle joulukuussa

07.11.2022

Digiradan pilottiprojekti testausvaiheessa – Uusi paikannusjärjestelmä mahdollistaa junien tarkan sijainnin määrittämisen

16.09.2022

Digirata etenee: Ensimmäisen kaupallisen rataosan hankinnoista julkaistu kaksi tietopyyntöä

05.08.2022

Tekijät Digiradan takana: ETCS-järjestelmäasiantuntija Joona Neuvonen

20.06.2022

Pala palalta kohti konkretiaa: mitä tapahtuu Digiradassa juuri nyt

17.06.2022

EMMA-vaunun testausmatka on viety loppuun: Mittaustulosten perusteella kaupalliset verkkoyhteydet tarpeeksi kattavia junaliikenteen viestintään

24.05.2022

Oletko uusi digiratalainen? Nyt haussa useita asiantuntijoita

19.04.2022

Digiradan allianssimallissa työskennellään yhdessä hankkeen parhaaksi yli organisaatiorajojen

06.04.2022

Digirata mittaa kaupallisten 5G-verkkojen mahdollisuuksia junien viestintään – selvityksen aikana ajetaan läpi koko Suomen rataverkko

23.03.2022

Digirata on monen toimijan ääni kansainvälisessä keskustelussa – tavoitteena olla rautatieliikenteen suunnannäyttäjä Euroopassa

14.03.2022

Tervetuloa Europe’s Rail-kumppanuuden kansalliseen infopäivään 22.3.2022!

10.02.2022

EU:n rautatiealan tutkimus- ja innovaatiokumppanuus tarjoaa rahoitusta ja verkostoja – Infotilaisuus 22.3.2022!

02.02.2022

Laadukas data rataverkolta tuo lisäarvoa

31.01.2022

Digirataluentojen materiaalit

04.01.2022

Digiradan näkymiä

22.12.2021

Digirata-hankkeen vuoden 2021 kohokohdat ja tulevan vuoden näkymiä

08.12.2021

Digirata etenee allianssimuodossa

29.11.2021

Digirata vahvistaa koko rautatiealan osaamista

02.11.2021

Digiradan pilottivaihe toteutetaan Tampere-Pori/Rauma-rataosuudella

14.10.2021

Korkealaatuinen data ja yhteistyö kehittävät liikenteen ennakointia

31.08.2021

Tekijät Digiradan takana: Aapo Tiilikainen

19.08.2021

Digirata rekrytoi 7 huippuosaajaa!

02.07.2021

Press release: Digirail – pursuing the European lead in rail transport

02.07.2021

Tiedote: Digirata – kohti rautatieliikenteen Euroopan kärkeä

29.06.2021

Tekijät Digiradan takana: Jere Puska ja Simon Indola

24.06.2021

Mikä on Digirata? Q&A kertoo pähkinäkuoressa kaiken olennaisen

15.06.2021

Digiradan valmisteluvaihe päätökseen: Ohjausryhmä tiiviisti mukana hankkeen etenemisessä

21.05.2021

Rautatiet yhdistävät Eurooppaa – EU:n rautateiden teemavuosi kirittää siirtymää raiteille

05.05.2021

Digirata hitsaa yhteen rautatiealan osaamista

27.04.2021

Tekijät Digiradan takana: Automaattiajamisen asiantuntijoita Digiradan remmissä

15.04.2021

LVM: Viestintäyhteydet kuntoon matkustajajunissa

15.04.2021

Tekijät Digiradan takana: Leila Toivakka

07.04.2021

Digitalisaatio paljastaa rautatieliikenteen potentiaalin

25.03.2021

Raideliikenteen digitalisaatiosta potkua kohti vihreän liikkumisen tavoitteita

25.03.2021

Tekijät Digiradan takana: Juha Artukka

17.03.2021

Digirata on rautatieliikenteen kyberturvallisuuden priimusmoottori

15.03.2021

Digirata tärkeä osa Suomen elvytyspakettia ja digitalisaatiopilaria

12.03.2021

Blogi: ETCS ja vaikutus kapasiteettiin

11.03.2021

Tekijät Digiradan takana: Johanna Kuismin

21.02.2021

Ekosysteemi-työryhmän loppuraportti valmis

12.02.2021

Tekijät Digiradan takana: Juha Mikola

10.02.2021

Digiradan arkkitehtuuria täsmennetään laboratoriossa ja käytännössä

01.02.2021

Suomessa raivataan edelläkävijyyttä kansainvälisiä oppeja hyödyntäen

01.02.2021

Blogi: Digiradalla kohti turvallisempaa, toimintavarmempaa ja älykästä rautatieliikennettä

26.01.2021

Blogi: Lähde mukaan rautatiealan digitaaliseen kehitykseen: Selvitys T&K-rahoitusmahdollisuuksista valmistunut

21.01.2021

Tekijät Digiradan takana: Janne Roivainen

22.12.2020

Kohokohtia ja vuoden 2021 tavoitteet: Näistä on onnistunut Digirata-hanke tehty

15.12.2020

Webinaarin antia: Digiradan tilaisuudessa kannustettiin yrityksiä mukaan kehittämään suomalaista raideliikennettä

03.12.2020

Webinaarin antia: Digiradan ekosysteemi nousee: Ennakkoluuloton keskusteluyhteys luo innovaatioita ja tuo kasvua

28.11.2020

Uusi (rata)teknologia ja kasvava junaliikenteen kapasiteetti vaativat uudet käyttösäännöt: Näin ne rakennetaan!

20.11.2020

Digiradan ensimmäisestä paikannuspilotista lupaavia tuloksia – täyden laitteiston toimivuus testataan vuoden mittaisella testijaksolla

18.11.2020

Webinaarin antia: Tilaisuudessa kuultiin EU-rahoitusmahdollisuuksista ja kansainvälisistä näkymistä

05.11.2020

Rautateiden digitaalinen kehitys vaatii tutkimusta, tuotekehitystä ja rahoitusta

29.10.2020

Seminaarisarja: Rautateiden digitaalinen murros – T&K-rahoitusmahdollisuuksia

12.10.2020

Roll-out-työryhmä minimoi Digiradan etenemisen riskejä

30.09.2020

Blogi: Kohti erinomaisuutta ja perustuksiltaan vahvaa rautatiejärjestelmärakennetta

25.09.2020

Katse vuodessa 2040: valmistelutyö vie suomalaista rataliikennettä tulevaisuuteen

17.06.2020

Nyt päästään kokeilemaan uutta

15.05.2020

Saa suorittaa!

02.04.2020

Kohti digitaalista ja älykästä rautatieliikennettä

31.01.2020

Selvitys etenee, mahdollisuudet tarkentuvat

13.01.2020

Julkaisujunat kulkevat seiniä pitkin

18.12.2019

Markkinainfo avasi rautateiden digitalisaation mahdollisuuksia

11.12.2019

Rataverkosta enemmän irti – kapasiteetin pullonkaulat

29.11.2019

Laki kulkee junan mukana

31.10.2019

Maailmalla halutaan parempaa rautatieliikennettä

08.10.2019

Suomen rautateiden huominen selvitetään nyt