På Digispårs testbana påbörjades testning av automatisk körning – ett betydelsefullt steg mot framtidens tågtrafik
Utvecklingsmålen för samarbetet inom järnvägssektorn blir tydligare – underarbetsgruppen för ATO påbörjar sitt arbete
Ett år av byggande pågår på banavsnittet Tammerfors–Björneborg/Raumo – enligt tidsplanen påbörjas testningarna år 2026
Året med ToTo-projektet har präglats av att helheten har tagits i besittning och nya helheter har påbörjats – var är vi nu och vad väntar under resten av året?
Vårens ETCS-tester ger viktig information till utveckling av framtidens tågtrafik – under hösten förväntas en stor insats när automatiserad drift testas
WSP Finland Oy blir leverantör av driftsättningsinspektionerna på Digispårs banavsnitt Tammerfors–Björneborg/Raumo
Driftskonceptet för Digispårs implementeringsfas bygger grunden för framtidens järnvägssystem
Digispår satte fart på skapande av exportkompetens: WSP exporterar finländsk spetskompetens ut i världen
Skörd från Rata 2025-evenemanget: Nytt tågkontrollsystem på gång – hur ska järnvägssektorn utbildas?
Skörd från Rata 2025-evenemanget: Riskhanteringsprocess i enlighet med CSM-förordningen en del av alliansprojektet
Skörd från Rata 2025-evenemanget: Kravhantering är grunden för ett framgångsrikt genomförande av Digispår
Diplomarbete undersökte kommersiella radionätverks lämplighet för Digispår-projektet: ”En kostnadseffektiv och snabbt implementerbar lösning”
För järnvägssektorn medför Digispår-projektet förändringar som kräver en ny typ av kompetens – så här utbildas den operativa personalen
ETCS-relaterade fälttester genomfördes framgångsrikt på testbanan – ”Detta är en betydelsefull prestation eftersom processen nu kan tillämpas på banavsnittet EKA”
Det gemensamma arbetet för järnvägstrafikens framtid fortsätter: Organisationernas mål för planering av ett ännu intensivare Digispår-projekt
Avtal har undertecknats med finländska Mipro Oy för leverans av styrdon för utdelar på det första kommersiella banavsnittet
Blogg: Tågresornas konkurrenskraft hotas av ett föråldrat system – Digispår ett svar på utmaningar
Projektet för implementeringsfasens implementeringsplan startade i januari – hur ser det ut i projektet nu?
Mot framtidens vägtrafik genom samarbete: utvecklings- och uppföljningsgruppen för Digispåret inledde sitt arbete
Planeringen av byggandet av bansträckan EKA framskrider enligt tidtabellen – viktiga lärdomar samlas in för nästa planeringsfas
Ett unikt projekt pågår: Hur kommer man att övervaka de nätförbindelser som används för tågens kommunikation?
Den största helheten i Digispår-projektet är igång nu – så här arbetar man i implementeringsfasen
Upphandlingarna till Digispår-projektets nya testlaboratorium påbörjas nästa år – I laboratoriet är det möjligt att testa flera olika tekniker
Digispår vill att utnyttjandet av kommersiella nätverk ska bli en del av EU-regleringen: ”Det är inte vettigt att inte använda befintlig infrastruktur”
En livlig höst väntar Digispår – Upphandlingarna för EKA-banavsnittet sysselsätter en stor grupp sakkunniga
EU strävar efter att harmonisera tågtrafiken i hela Europa – regleringen påverkar också anskaffningen av utrustning till Digispår
Pilotprojekt i Digispår i testfasen – Nytt system för positionsbestämning gör det möjligt att bestämma tågens exakta position


























