Varför Digispåret?

Framtidens järnvägar behöver en modern och kostnadseffektiv lösning för att säkerställa trafikformens konkurrenskraft.

Mer miljövänlig
järnvägstrafik
Mer kapacitet
och kostnadseffektivitet
Bättre
tillförlitlighet
och säkerhet
En ny
tillväxtplattform
för tjänster

Förberedelsefasen avklarad!

Digispåret siktar på en säker och effektiv trafikering. Information om moderniseringen av järnvägarnas tekniska system finns i Digispår-rapporten som publicerades den 2 juli 2021. Digispår-projektet går nu vidare från förberedelse till praktik då digital passageövervakning byggs och piloteras på järnvägarna.

Digispåret är en betydande
investering på järnvägstrafik
Digispåret siktar på en säker
och effektiv trafikering
I Digispåret testas nya
lösningar som baserar
sig på 5G -teknologi

Artiklar

22.12.2021

Digispår-projektets höjdpunkter under 2021 och utsikterna för det kommande året

08.12.2021

Digispåret avancerar i alliansform

29.11.2021

Digispåret ökar hela järnvägsbranschens kompetens

Tweetar

”Käynnissä on myös Digirata-hanke, jonka yhtenä merkittävänä vaikutuksena on ratakapasiteetin selvä lisääntyminen rataverkolla” @TimoHarakka kertoo @Suomirata tilaisuudessa. #rautatiet #digitalisaatio @lvmfi @Fintraffic_fi @vaylafi

LVM @lvmfi

Ministeri Harakka: Suomi-rata merkittävä hanke koko Suomelle http://dlvr.it/SZFyjs

Terveiset Innotrans-messuilta! Olemme tuomassa vahvasti esille Digiradan ja Suomen näkyvyyttä tapahtumassa. Edistämme myös keskusteluja eri kansainvälisten toimijoiden suuntaan. Digirata kiinnostaa. #InnoTrans2022 #digitalisaatio @Fintraffic_fi

Ajatusten vaihtoa rautateiden digitalisaatiosta Suomen lähetystössä Berliinissä. #Digirata’a esittelemässä @JariPylvanainen ja @lehtola_juha. Mielenkiintoista kuulla myös Deutche Bahnin digiohjelmasta, joka etenee melkein samalla aikataululla kuin Suomen Digirata.
#InnoTrans2022

Med på resan

Utöver dessa aktörer deltar även andra samarbetsorganisationer och experter i utformningen av Digispåret, samt partner som implementerar stödfunktioner.