Det tågkontrollsystem (JKV) som möjliggör tågtrafiken i Finland är i slutet av sin livscykel. Samtidigt växer populariteten för miljövänligt resande med tåg och mängden av godstrafik på spåren. Det föråldrade systemet är i akut behov av modernisering och just därför är Digispår ett livsviktigt projekt för Finland. Ändamålet med Digispår-projektet är att helt förnya det föråldrade systemet och att övergå till ett radionätbaserat passagekontrollsystem.
Tågtrafiken i Finland har länge varit en av de viktigaste formerna för resande och transporter i vårt land. Enligt de data som Fintraffic har samlat in sker en ökning av tågtrafikmängden, och enligt en trafikenkät som Fintraffic har låtit göra är tåget finländarnas favorit för långa inrikesresor. Godstrafiken på järnvägsspåren är också viktig för Finlands export, och smidiga förbindelser sammanbinder Finland med den övriga världen. Tågtrafiken möjliggör transport av stora godsmängder på ett kostnadseffektivt och miljövänligt sätt.
Tågresandets konkurrenskraft hotas för närvarande av ett föråldrat tågkontrollsystem, vilket är anledningen till att Digispår-projektet är oundvikligt för Finland just nu.
Digispår effektiviserar tågtrafiken
Tågkontrollsystemet säkerställer tågtrafikens säkerhet och är därför en av de mest kritiska funktionerna för att upprätthålla säkerheten i samhället. Om tågkontrollen inte börjar förnyas i slutet av decenniet måste antalet tåg minskas i framtiden och tågens hastighet måste bli lägre. En gradvis minskande bankapacitet skulle vara ett gift för säkerheten, klimatmålen, leveranssäkerheten hos vår industri och järnvägstrafikens växande popularitet.
Digispår-projektet tillför modern teknik till de finländska järnvägarna, vilket förbättrar järnvägarnas funktionalitet och konkurrenskraft. Med hjälp av digitaliseringen kan styrsystemen för tågtrafiken förbättras, vilket möjliggör exakt spårning i realtid samt optimering.
Digitaliseringen gör det också möjligt att minska infrastrukturkomponenterna samt forma tågtrafikens operativa funktion, vilket leder till kostnadsbesparingar, energibesparingar och en bättre servicenivå. En effektivare och mer tillförlitlig tågtrafik påverkar också Finlands produktivitet, eftersom den utgör ett stöd för utvidgade pendlingsområden, ökar antalet tåg på de befintliga spåren samt sänker järnvägarnas kostnadsnivå som helhet.
Följaktligen är Digispår inte enbart ett projekt för utveckling av spårtrafiken, utan en för hela trafiksystemet och dess utveckling livsviktig investering som gynnar både de nuvarande och framtida generationerna.
Finland visar vägen i Europa
Digispår främjar också sammanlänkningen av järnvägarna i Finland och det västerländska järnvägssystemet, det för Europa gemensamma ERTMS-systemet (European Railway Traffic Management System). Ett järnvägssystem med cybersäkerhet garanterar försörjningsberedskapen och samhällets funktioner under olika förhållanden. Utvecklings- och verifieringsfasen i Digispår är kraftigt finansierad med EU-stöd och den beräknade kostnaden för denna fas, 130 miljoner euro, täcks till 75 % av EU-stöd.
Digispår-projektet har redan väckt internationellt intresse. Digispår för med sig innovativa lösningar som kan fungera som en modell inte bara för övriga länder utan också för andra trafikformer, och främja den allmänna tekniska utvecklingen. Finland fungerar som vägvisare inom digitalisering av järnvägar i Europa, eftersom Finland blir det första landet i Europa som utnyttjar befintliga kommersiella radionät i stället för ett eget radionät för järnvägstrafiken. Hundratals miljoner euro inbesparas genom denna lösning. Även om det utvecklas ett finländskt radionätsystem i Digispår, strålar det arbete vi utför också utanför Finlands gränser.
Tack vare Digispår tas det i den finländska järnvägens 160-åriga historia åter ett långt kliv mot modernare tågtrafik. Det finns en strävan att slutföra Digispår-projektet i sin helhet före år 2040. För närvarande är finansieringen säkrad fram till slutet av 2027.
Sanna Järvenpää
Verkställande direktör, Fintraffics järnvägstrafikstyrning