Mitä teet työksesi ja mikä on roolisi Digirata-hankkeessa?

Työskentelen Fintrafficissa rautatieliikenteen liikenteenhallinnan ja kehityksen tiimissä erityisasiantuntijana. Vastuualueina kauko-ohjaus- ja turvalaitejärjestelmät. Digiradassa olen mukana arkkitehtuurityöryhmässä sekä eurooppalainen yhteistyö ja juridiikka -työryhmässä.

Arkkitehtuurityöryhmässä olen mukana turvalaite/ETCS-aliprojektissa, jonka tehtävä on kartoittaa eurooppalaisen junien automaattisen kulunvalvonnan (ETCS) toteutuksen eri malliratkaisuja sekä mallintaa parhain moderni ratkaisu koko maata kattavaan järjestelmäuudistukseen.

Eurooppalainen yhteistyö ja juridiikka -työryhmässä osallistun ERTMS Users Groupin (EUG) ja EULYNXin hankkeeseen, jonka tavoitteena on määritellä Euroopan laajuinen junien ohjaus- hallinta ja merkinantojärjestelmien referenssiarkkitehtuuri (RCA, Reference CCS Architecture). Ryhmä kokoontuu noin kerran kuukaudessa eri puolilla Eurooppaa, mutta nyt korona-aikana tapaamiset ovat olleet etänä.

Mikä on mielestäsi mielenkiintoisinta ja innostavinta Digiradassa?

Digiradassa mielenkiintoisinta ja innostavinta on ehdottomasti päästä olemaan mukana näin isossa tulevaisuuden junaliikennöinnin järjestelmämuutoksessa alusta alkaen.

Miten pystyt hyödyntämään osaamistasi Digiradassa? 

Nykyiseen työnkuvaani kuuluu tällä hetkellä kauko-ohjausjärjestelmien kehittäminen ja niihin liittyvien muutostöiden yhteensovittaminen. Pystyn siis hyödyntämään samoja kauko-ohjausjärjestelmien kehityksen näkökulmia Digiradassa arkkitehtuurin suunnittelussa.

Mikä Digiradassa motivoi sinua?

Mielenkiintoiset työtehtävät ja sopivasti vaihtelevat ongelmatilanteet, jotka vaativat ratkaisua. On myös mahtavaa saada työskennellä näin monen eri asiantuntijan kanssa eri organisaatioista.

Mitä teet mieluiten vapaa-ajallasi?

Vapaa-aika kuluu pääasiassa perheen parissa ja erilaisissa harrastuksissa. 3-vuotias tytär pitää arki-illat ja viikonloput kiireisinä.

Mitä sinusta ei välttämättä arvaisi?

Olen ollut kiinnostunut moottoripyöristä aivan lapsesta asti ja omistanutkin pyörän siitä saakka, kun yleensäkin oli mahdollista hankkia ensimmäinen ajokortti vaaditun iän täytyttyä. Tämä harrastus piti kuitenkin laittaa tauolle pari vuotta sitten ruuhkavuosiin vedoten ja vaihdoin harrastuksen sähköautoon.

Mikola
Juha Mikola