Suomessa valmisteltava Rail Nordica vahvistaa yhteyksiä länteen sekä tukee huoltovarmuutta, sotilaallista liikkuvuutta ja Suomen saavutettavuutta. Pohjoisten liikennekäytävien merkitys on kasvanut osana Euroopan ja Naton logistisia yhteyksiä, ja niiden kehittäminen on investointi koko Suomen turvallisuuteen ja toimintakykyyn.

Digirata-hankkeessa luodaan perusta tulevaisuuden kansainväliselle raideliikenteelle. Hankkeessa Suomi siirtyy yhteiseurooppalaiseen junien kulunvalvontaan (ERTMS, European Rail Traffic Management System), joka parantaa rautateiden yhteentoimivuutta ja liittää Suomen entistä tiiviimmin osaksi eurooppalaista rautatiejärjestelmää.

ERTMS on myös edellytys uusien kansainvälisten ratayhteyksien kehittämiselle. Jos Suomeen rakennetaan tulevaisuudessa uusia eurooppalaiseen rataverkkoon kytkeytyviä yhteyksiä, niiden on toimittava yhteisten eurooppalaisten standardien mukaisesti. Digirata-hankkeessa rakennetaan tämän teknologinen perusta jo nyt.

Samalla Digirata-hankkeessa modernisoidaan rautateiden liikenteenohjaus ja turvajärjestelmät sekä vahvistetaan rautatiejärjestelmän kyberturvallisuutta, toimintavarmuutta ja valmiutta vastata muuttuvan toimintaympäristön tarpeisiin. Hankkeessa luodaan edellytykset sille, että tulevaisuuden kansainvälinen rautatieliikenne voi toimia turvallisesti, tehokkaasti ja saumattomasti.

Rail Nordicassa rakennetaan uusia yhteyksiä, Digirata mahdollistaa niiden toiminnan. Yhdessä hankkeet vahvistavat Suomen yhteyksiä Eurooppaan sekä tukevat yhteiskunnan turvallisuutta, huoltovarmuutta ja kilpailukykyä.

Rail nordica kartta 2026