Digiradan tekijöiden esittelyt jatkuvat! Tällä kertaa vuorossa on prosessiasiantuntija Olli-Pekka Maasalmi. 

Kuinka pitkään olet työskennellyt hankkeen parissa? Miten päädyit Digirataan mukaan? 

Olen työskennellyt hankkeen parissa keväästä 2022 asti. Hain tuolloin avoimeen asiantuntijatehtävään, jossa etsittiin osaamista erityisesti liikenteenohjauksen operatiivisesta toiminnasta sekä EKA-rataosan alueesta.  

Fintraffic Raiteella aloitin liikenneohjaajana Tampereella vuonna 2015 (silloinen Finrail) ja olen toiminut vuosien varrella mm. työnopastajana, liikenteenohjauksen asiantuntijana sekä pääkouluttajana. Lisäksi olen ollut mukana monenlaisissa kauko-ohjaus- ja turvalaitehankkeissa, joten minulla on kokemusta liikenteenohjauksesta eri näkökulmista ja tunnen EKA-rataosaa vastaavan nykyisen Satakunnan liikenteenohjausalueen hyvin.  

Digirata oli siten luonteva seuraava askel päästä mukaan kehittämään Suomen rautatiejärjestelmää isommassa mittakaavassa. 

Kerro lisää työtehtävästäsi. 

Teen hankkeelle 50 % työajastani, mutta nykyään iso osa muustakin työajastani kuluu Digirataan liittyvien asioiden parissa. Työtehtäväni ovat vaihdelleet tarpeen mukaan ja viimeisen vuoden aikana olen työskennellyt esimerkiksi EKA:n turvalaite- ja kauko-ohjausjärjestelmähankintojen, radioverkon valvontakonseptin, EKA-radan operointiskenaarioiden sekä vaihtotyön kehityksen parissa.  

Tavoitteeni on tuoda hankkeeseen osaamista ja näkemystä liikenteenohjauksesta, koska Digirata-hanke ei ainoastaan teknisesti uudista junien kulunvalvontaa ja turvalaitteita vaan myös monet operointiin liittyvät ohjeet ja konseptit vaativat uusien järjestelmien myötä väistämättä muutoksia. Pyrin auttamaan hanketta ottamaan huomioon myös liikenteenohjauksen ja liikenneohjaajien näkökulman, jotta siirtymä JKV:sta ETCS-maailmaan olisi mahdollisimman sujuvaa.  

Mikä on sinusta hankkeessa mielenkiintoisinta? 

Digiradassa ehdottomasti mielenkiintoisinta on se, että hankkeen myötä saa opetella jatkuvasti uusia asioita. Olen ollut koko rautatieurani kiinnostunut siitä, miten nykyiset asetinlaitteet ja ohjausjärjestelmät toimivat ja Digirata on antanut ainutlaatuisen mahdollisuuden päästä perehtymään eurooppalaisen junien kulunvalvontajärjestelmän sielunelämään. Hankkeen myötä on myös yleisesti pitänyt laajentaa omaa ymmärrystä rautatietekniikasta paljon aiempia työtehtäviä enemmän.  

Mitä teet vapaa-ajallasi? 

Vapaa-ajalla kaksi alle kouluikäistä lasta varmistavat, että tekeminen ei lopu kesken. Perhe-elämän lisäksi tykkään viettää aikaa mm. penkkiurheilun ja video- sekä lautapelien parissa.