Digiradan tekijöiden esittelyt jatkuvat! Tällä kertaa vuorossa on testausinsinööri Tuukka Varjoranta. 

Kuinka pitkään olet työskennellyt hankkeen parissa? Miten päädyit Digirataan mukaan? 

Aloitin Digirata-hankkeen parissa kesällä 2021 aloitettuani Proxionilla silloisessa ETCS-tiimissä. Tehtävät olivat alussa paljolti ETCS-järjestelmään tutustumista sekä RATO22-ohjeeseen perehtymistä.

Kerro lisää työtehtävistäsi.

Toimin tällä hetkellä KoKoHan maastotestauksissa testausmanagerina/testausinsinöörinä. KoKoHa-projektilla testaamme ETCS-järjestelmän toimivuutta ja etsimme järjestelmästä vikoja/erikoisuuksia, jotka voisivat vaikuttaa tulevaan EKA-rataan ja myöhempään roll-out-vaiheeseen. Muita meneillään olevia projekteja ovat RATO22-ohjeen kirjoittaminen ja kehittäminen sekä KoKoHan RBC-koulutukset kunnossapitäjille. Aikaisemmin olen ollut mukana useissa Väyläviraston tilaamissa ETCS-selvitystöissä.

Mikä on sinusta hankkeessa mielenkiintoisinta?

Ei ole ehkä vain yhtä vastausta, mutta mielestäni hankkeessa parhaita puolia ovat meidän ihmiset ja se, millä asenteella ja innostuksella he edistävät hanketta. Digiradassa tehdään myös jotain täysin uutta, ja se tarkoittaa uusien ratkaisujen pohtimista. Tämä tekee hankkeesta mielenkiintoisen.

Näkyvätkö junat jotenkin muuten omassa elämässäsi?

Täytyy todeta, että en ole aivan täysin rautateiden ulkopuolelta tullut vaan kiinnostusta on ollut jo pitkään rautatieharrastuksen kautta. Olen siis pitkään ollut kiinnostunut raideliikenteestä ja kuvannut raideliikennettä vapaa-ajalla pienellä harrastusporukalla.

Mikä on lämpimin juniin liittyvä muistosi?

Lämpimin muisto on varmaankin interrail-matka muutaman vuoden takaa.