Kouvola-Kotka-Hamina-testiradalla (KoKoHa) on onnistuneesti suoritettu ETCS-maastotestejä. Reilun kahden vuoden päästä testejä tehdään ensimmäisellä kaupallisella rataosalla (EKA) Tampere-Pori/Rauma-välillä. Millaisia testejä on käytännössä tehty? Entä mitä oppeja testauksista on saatu ja miten niitä hyödynnetään tulevaisuudessa?
Digiradan testaustiimi suoritti ja koordinoi kuluneen vuoden aikana onnistuneesti yli 50 päivän ajan ETCS-testejä KoKoHan (Kouvola-Kotka-Hamina) testiradalla. Testiradalla on Digirata-hankkeen kannalta suuri merkitys, sillä testirata tarjoaa konkreettisen ympäristön, missä on oikea rata ja veturi ETCS-laitteineen. Tämä mahdollistaa optimaalisen oppimisympäristön sekä työkalun kehittää ETCS-osaamista Suomessa.
Testit jakautuivat kolmeen eri tyyppiin, ja Digiradan eri tiimit vastasivat niiden valmistelusta, toteutuksesta ja arvioinnista. Teknisissä testeissä keskityttiin ETCS:n toiminnallisuuksiin, ja tavoitteena oli kerätä käytännön kokemusta ETCS-ratkaisusta sekä kasvattaa Digiradan teknisen tiimin osaamista. Jarrukäyrätesteissä testattiin jarrukäyrien käyttäytymistä ja hienosäädettiin niiden parametreja. Operatiivisissa testeissä taas painopiste oli loppukäyttäjien kyvyssä operoida ETCS-linjaa tehokkaasti. Toisin kuin tekniset testit, operatiiviset testit yhdistivät ETCS:n tekniset ominaisuudet käyttöohjeisiin ja loppukäyttäjien koulutukseen.
Oppeja EKA-rataosaa ja toteutusvaihetta varten
ETCS-testauksista saatiin arvokkaita oppeja EKA-rataosaa sekä myöhemmin toteutusvaihetta varten. ETCS-testaus vaatii systemaattista työskentelyä, minkä vuoksi oli tärkeää kehittää toistettavia ja skaalautuvia eli “monistettavia” prosesseja sekä määritellä selkeästi organisaatio, jossa roolit ja vastuut ovat tarkasti jaettu. Suunnittelu ja koordinointi olivat myös ratkaisevassa roolissa.
“KoKoHa-testausta varten luotu prosessi osoittautui tehokkaaksi ja skaalautuvaksi eri sidosryhmille ja testaustiimeille. Tämä on merkittävä saavutus, sillä prosessi voidaan nyt soveltaa EKA-rataosan hankkeeseen ja myöhemmin toteutusvaiheeseen. Digiradalla on nyt vankka osaaminen ETCS-maastotestausten suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa, ja se on siirrettävissä seuraaville projekteille”, kertoo testauskoordinaattori Marion Magnus.
Toinen erittäin tärkeä oppi oli vianhallinnan selkeä ja vankka prosessi. Tämä tarkoittaa, että kaikki mahdolliset ongelmat on käsiteltävä kattavasti, tarkastettava huolellisesti ja seurattava tiiviisti niin toimittajan kuin myös Digirata-hankkeen sisällä.
“Vianhallintamenetelmämme kehittyy jatkuvasti, ja tavoitteena on löytää prosessi, joka on sovellettavissa ja skaalattavissa EKA-hankkeeseen”, sanoo Magnus.
Kolmas oppi oli sidosryhmien sitouttaminen. Koordinointi ja avoin viestintä ovat olennaisia, sillä sidosryhmät osallistuvat suoraan testauksiin ja on tärkeää, että kaikki tahot ovat jatkuvasti ajan tasalla siitä, mitä testauspaikalla tapahtuu.
Tulevaisuuden näkymät
Seuraavaksi katse kääntyy vuoteen 2025, jolloin määritellään testien laajuus ja yhdistetään eri sidosryhmien testaustavoitteet.
“Olemme kehittäneet vakiintuneen ja toimivaksi todetun ETCS-testauksen, ja tuemme mielellämme muita Digiradan projekteja tarjoamalla asiantuntemustamme ja kokemustamme. Tämän vuoden testeihin pohjautuen valmistelemme kattavan dokumentaatiokokonaisuuden testausprosesseista, joka tukee EKA-testausorganisaatiota ja juurruttaa toimintatavat ja työskentelykulttuurimme käytäntöön.”