Implementeringsplanen för Digispår-projektets implementeringsfas är en beskrivning av hur det moderna radionätbaserade tågkontrollsystemet för det finländska järnvägsnätet implementeras under åren 2025–2040. Implementeringsfasen är den mest omfattande individuella fasen ur nästan vilket perspektiv som helst, och har beskrivits som en av de mest betydelsefulla milstolparna i Finlands järnvägshistoria. Den implementeringsplan som nu utarbetas är att likna vid ett manus för denna milstolpe, en beskrivning av hur systemhelheten planeras, upphandlas, byggs och tas i bruk.
Arbetet med den omfattande implementeringsplanen påbörjades i projektform i januari 2024 och planeras pågå till slutet av 2027. Längs vägen kommer vi att släppa delversioner av vårt arbete, och denna publicering i januari 2025 är den andra delversionen av implementeringsplanen. Delversionen innefattar både dokument som redan har kommit längre i färdighetsgrad och metatexter och beskrivningar av kommande arbeten som är avsedda att kompletteras i efterföljande publikationer. Vi förbehåller oss också rätten att vid behov redigera de texter som publiceras nu. För att underlätta läsning är metatexterna kursiverade i planen.
Sedan vår senaste publicering har vi fokuserat på tidplans- och innehållsteman, för att säkerställa de mål som är fastställda för implementeringsplanens aktualitet och täckning. När det gäller tidplan och fasindelning har det konstaterats att för att kunna leda helheten behöver vi faser och tidplaner på olika precisionsnivåer. Dessa beskrivs mer i detalj i dokumentet om tidplan och faser.
När det gäller innehållstemat har vi fokuserat på innehållet i implementeringen å ena sidan och innehållet i implementeringsplanen å den andra. Med avseende på innehållet i implementeringen har vi granskat helheten genom att närma oss den uppifrån, identifierat implementeringens delområden och deras inbördes beroenden samt tydliggjort de till dessa relaterade målen. Identifieringen av implementeringens delområden stödde också för sin del utarbetandet av en tidplan på färdplansnivån. Vi har också konkretiserat innehållet i implementeringen genom att identifiera och analysera projektets effekter på järnvägssektorns befintliga funktioner. Ett mycket centralt arbete är också en utvecklingsmodell för implementeringsfasen, genom vilken vi säkerställer att vi utvecklar systemhelheten för Digispår som en helhet, planmässigt och mot ett önskat slutresultat.
När det gäller innehållet i implementeringsplanen har vi förtydligat planens struktur och innehållen i strukturdelarna. Implementeringsplanen sammansätts av två typer av innehåll, som är förknippade med Digispårs systemhelhet (”produktplanen”) samt arbetet i implementeringsfasen (”projektplanen”). I produktplansdelen beskrivs vilken typ av systemhelhet som implementeras nationellt samt de delfaser genom vilka fortskridandet sker mot det slutgiltiga slutresultatet av implementeringsfasen. I denna del ingår både gemensamma och olika delområdesspecifika utredningar, planer och definitioner. Produktplansdelen är strukturerad efter implementeringens delområden och den kompletterar vi i de efterföljande publikationerna med avseende på delområdena.
I projektplansdelen beskrivs de åtgärder med vilka en effektiv och övergripande idrifttagning av ERTMS möjliggörs nationellt. I denna del ingår olika beskrivningar av projektets interna handlingssätt och naturligtvis beskrivningar av tidplanen och upphandlingarna.
Vi rekommenderar en introduktion till publikationen med hjälp av dokumentkartan nedan, som åskådliggör de dokument som har uppkommit genom delpublikationen och de inbördes kopplingarna. Grafen tillhandahåller en visuell presentation av implementeringsplanens struktur.
Under våren fortsätter vi arbetet genom att precisera delområdesspecifika mål och mål på projektnivå samt indikatorer för dessa. Parallellt med detta kavlar vi upp ärmarna inför utvecklingsarbetet för implementeringsfasens systemhelhet, när opereringskonceptet och arbetena med opereringsscenarierna med sina talrika tekniska utredningar kommer igång. Vi håller fortlöpande fast vid det faktum att vi anammar och tar hänsyn till de erfarenheter av lärande som har samlats vid förberedelsen och byggandet av den första kommersiella bandelen (EKA, Tammerfors–Raumo/Björneborg).
Vi samlar in respons om implementeringsplanen från intressentgrupper. Vi hoppas att så många som möjligt utnyttjar denna möjlighet, eftersom respons är en viktig del i utvecklingen och kompletteringen av implementeringsplanen. Respons kan lämnas via detta formulär.
Mer information:
Saara Haapala
Projektledare för projektet för implementeringsfasens implementeringsplan