Målet för Digispårs målutvecklings- och måluppföljningsgrupp som inrättades för ett år sedan är att ytterligare intensifiera interaktivitet och samarbete mellan järnvägssektorns olika organisationer, så att största möjliga nytta uppnås genom Digispår-projektet. Gruppen har utrett de viktigaste utvecklingsmålen för järnvägstrafiken hos organisationerna inom järnvägssektorn och detta har resulterat i att det har inrättats en ny underarbetsgrupp för automatiserad tågdrift (ATO). Dess ändamål är att säkerställa att fördelarna med ATO realiseras.
I sitt arbete har Digispårs utvecklings- och uppföljningsgrupp identifierat de viktigaste utvecklingsmålen för järnvägstrafiken hos järnvägssektorns organisationer.
Baserat på genomförda intervjuer är järnvägstrafikens tillförlitlighet en av de viktigaste faktorerna som Digispår kan påverka. Inom både passagerar- och godstrafiken tillhör tillförlitligheten de viktigaste faktorerna med påverkan på tågresandets attraktionskraft. Digispår gör att det elimineras och görs en omfattande förnyelse av tusentals enheter av markbaserad utrustning, vilket minskar störningarna och förbättrar tillförlitligheten. Mer högkvalitativa och tillgängliga data möjliggör nya tjänster som stöder mobilitetsbehov och gör det lättare att göra förutsägelser i störningssituationer.
Förutom tillförlitlighet förväntar sig de intressenter som har intervjuats att Digispår ska ge fördelar genom ökad lönsamhetskapacitet för investeringar samt ökad järnvägssäkerhet, kostnadseffektivitet och energieffektivitet genom transporter med tåg och automatiserad trafikstyrning.
”I Digispårs målutvecklings- och måluppföljningsgrupp har vi identifierat vad i samarbetet mellan järnvägssektorns aktörer som måste utvecklas ytterligare för att Digispårs nyttomål ska uppnås, och gruppens mål koncentreras på detta. Det senaste mötet utmynnade i att vi beslutade oss för att inrätta en undergrupp för ATO (automatiserad drift) då vi insåg att ATO-helheten är en kritisk del av att tillgodogöra sig nyttorna med Digispår och detta kräver också arbete utanför Digispår”, säger direktör Raine Luntta från Fintraffics styrning av järnvägstrafiken.
Hur genomfördes utredningen av organisationernas viktigaste utvecklingsmål?
Under Digispårs utredningsfas sattes det upp mål mot vilka Digispår avancerar tekniskt. En omfattande exploatering av målen kräver dock ett gemensamt intresse från branschen när det gäller att tillgodogöra sig nyttorna samt även åtgärder utanför projektet. Målet är att som slutresultat av gruppens arbete ska vi tillsammans kunna ta fram ett publicerbart material om de strategiska mål som ska eftersträvas.
I slutet av 2024 undersökte gruppen järnvägstrafikens långsiktiga utveckling med hjälp av tre-horisont-ramverket. Med hjälp av detta identifierades mål på kort (1–5 år), medellång (5–15 år) och lång sikt (15+ år), samt bedömdes Digispårs roll som möjliggörare eller genomförare av dessa mål.
Gruppen sammanställde åtta viktiga målområden som sammanför åsikter från olika organisationer: en gemensam informationsbas, automation, kapacitet, kostnadseffektivitet, kontinuitet, säkerhet, energieffektivitet och smidighet. Under slutet av 2024 intervjuade gruppen deltagarna mer i detalj om deras organisations utvecklingsmål för järnvägstrafiken.
Målen för Digispårs utvecklings- och uppföljningsgrupp faciliteras av Fintraffic och Trafikledsverket. I gruppen ingår representanter för VR, HRT, Fenniarail, Huvudstadsregionens Vagnpark, North Rail samt Traficom.