Början av året för projektet för implementeringsfasens implementeringsplan (ToTo) har präglats av att projektet har utvidgats till flera substansområden och att flera nya arbetspaket har påbörjats. Särskilt har färdigställandet av driftskonceptet och driftsscenarierna samt olika tekniska utredningar och beskrivningar sysselsatt projektet i betydande grad.
Implementeringsplanen för implementeringsfasen är en heltäckande beskrivning av hur och vilken typ av ERTMS-system som fram till 2040 ska implementeras i hela Finlands statligt ägda, för kommersiell trafik tillgängliga bannät. Implementeringsplanen beskriver inte bara kraven på de viktigaste upphandlingarna av utrustningar under implementeringsfasen, utan också projektets driftsmodeller under implementeringsfasen, etappindelningen av implementeringsfasen samt den interna organiseringen av projektet. Implementeringsplanen kan ses som ett manuskript, enligt vilket implementeringsfasen genomförs mot det eftersträvade slutmålet.
I ToTo-projektet igångsattes under årets första tredjedel flera omfattande arbeten som har en avgörande roll för hela implementeringsfasen med avseende på framgångsrikt slutresultat och framgångsrikt genomförande. Dessa är exempelvis:
- Systemutvecklingsmodellen som styr implementeringsfasens systemutveckling. Med systemutvecklingsmodellen för implementeringsfasen avses den arbetsmodell enligt vilken implementeringsfasens system utvecklas från konceptnivå ända fram till idrifttagning. Arbetet är viktigt så att de system som utvecklas separat så småningom bildar en enhetlig enhet som svarar mot projektets mål. Här avses med systemen den helhet som består av det centraliserade säkerhetssystemet och utdelarna (CSS och OC), trafiklednings- och styrsystemen (Traffic Management System, TMS), radio- och datakommunikationen, infrastrukturmodellen och cybersäkerhetsperspektivet.
- Driftskonceptet och scenarierna för implementeringsfasen. Driftskonceptet utgör grunden för utvecklingen av implementeringsfasens system och med hjälp av konceptet säkerställs att implementeringsfasens system utarbetas på ett användarorienterat sätt. Därför spelar driftskonceptet en mycket viktig roll i utvecklingen av en framgångsrik implementering. Driftsscenarierna beskriver för sin del detaljerat egenskaperna och funktionaliteten hos ERTMS-funktionerna (European Rail Traffic Management System), och utgör därmed även grunden för systemens kravdefinition.
- Helheten av de tekniska utredningarna och beskrivningarna, där vi specificerar driftskonceptet och arbetet med driftsscenarier på den tekniska nivån. Denna omfattande helhet leder fram till kraven på upphandlingen av utrustning under implementeringsfasen.
Alla aktiviteter i Digispår-projektet styrs av de för Digispår uppsatta målen. Under den gångna våren och i början av hösten har man bekräftat den vägledning som målen ger vid sammanställandet av implementeringsplanen och identifierat inom vilka delområden verksamheten bör förstärkas ytterligare för att målen ska kunna säkerställas i implementeringsfasen.
”Arbeten som är viktiga för ToTo-projektets del har under årets andra tredjedel omsatts i praktiken och förts vidare enligt planen. Detta är en sak som är viktig för hela projektets framgång. Det praktiska genomförandet fortsätter och arbetsvolymen fortsätter att öka mot slutet av året och nästa vår”, säger Saara Haapala, projektledare för ToTo-projektet.
Nästa offentliga version av implementeringsplanen kommer att publiceras i januari 2026.
Mer information:
Saara Haapala
Projektledare för projektet för implementeringsfasens implementeringsplan