Trafikledsverket har tecknat avtal med Relesoft Oy om leverans av ett system för testning av EULUNX-gränssnitt och tillhörande tjänster till Digispår-projektet. Målet med testningen gränssnittstestningen är att säkerställa att gränssnitten hos nyanskaffade skyddsanordningar på det första kommersiella banavsnittet (EKA) på sträckan Tammerfors–Björneborg/Raumo implementeras korrekt.

Testsystemet och testningstjänsterna spelar en nyckelroll i faserna systemintegrationstestning och driftsättningstestning, vilket ökar transparensen och flexibiliteten i processerna för utvecklings- och acceptanstestning. Systemet används vid kontroll av skyddsanordningsleverantörerna Mipro och Siemens Mobility, systemleverantörerna till Finlands första kommersiella flerleverantörsbaserade systemprojekt för skyddsanordningar till EULYNX.

EULYNX är ett europeiskt utvecklingsprojekt som påbörjades 2014, med målet att harmonisera interna och externa gränssnitt till ställverk som används för att styra tågtrafiken och trygga dess säkerhet. Standardiserade gränssnitt möjliggör en ny modularitet hos system av skyddsanordningar. I praktiken realiseras detta genom en smidig samordning av flera leverantörers system och möjliggör modernisering under livscykeltiden utan att vara beroende av leverantören av det ursprungliga systemet.

”För Relesoft innebär valet som leverantör av testsystemet för EULYNX till Digispår-projektet ett ansenligt erkännande av finländsk systemutvecklingskompetens. Testsystemet och simuleringarna är en viktig första del av helheten när det gäller hanteringen av systemet av skyddsanordningar. Förhoppningsvis kan vi senare också erbjuda tjänster för livscykelhantering som Finlands Digispår-projekt kan ha nytta av”, säger Markus Melander, verkställande direktör för Relesoft.

”Testsystemet för EULYNX är ett viktigt steg mot en järnvägstrafik som bedrivs i en flerleverantörsmiljö. Med hjälp av testningsplattformen säkerställs att kommunikationen mellan systemen är felfri och att lösningarna uppfyller kraven på EU-nivån. Detta skapar förutsättningar för skalbar, modulär och konkurrenskraftig systemutveckling för järnvägstrafiken långt in i framtiden”, säger Aapo Tiilikainen, projektledare för EKA-projektet.

Digispår-projektet tar Finland i riktning mot en säkrare, effektivare och smidigare järnvägstrafik. I projektet förnyas det föråldrade systemet för tågkontroll och tas i bruk ett för Europa gemensamt radiobaserat tågkontrollsystem på hela järnvägsnätet. Digispår möjliggör säker trafik, högre servicenivå och ökad kapacitet, och skapar en långsiktig teknisk grund för den finländska järnvägstrafiken. Trafikledsverket, Fintraffic och kommunikationsministeriet genomför projektet i samarbete med andra aktörer.