På banavsnittet Kouvola–Kotka/Fredrikshamn testar Digispår för första gången i Finland ett system för automatisk körning (ATO, Automatic Train Operation). Hittills har på Digispårs testbana genomförts omfattande provkörningar med testloket Sr1, utrustat med en modern radionätbaserad tågkontrollutrustning för ETCS (European Train Control System). På testbanan påbörjas nu även provkörningar med motorvagnståg av typen Sm5, i vilka det finns installerade både ETCS-system och system för automatisk körning. Provkörningarna ger värdefull erfarenhet från olika tågtyper. Genom testerna med anknytning till automatisk körning får man viktig information och kunskap, i synnerhet för Digispårs implementeringsfas.
Som en del av moderniseringen av tågkontrollsystemet implementerar Digispår-projektet i baninfrastrukturen beredskap för GoA2 (Grade of Automation 2) inom automatisk körning. Detta innebär att föraren fortfarande finns kvar i tåget och ansvarar bland annat för passagerarnas säkerhet samt för att starta automatkörningen.
I Finland har automationen redan länge använts, till exempel inom järnvägstrafikens styrning. I framtiden kan automation också stödja förarens arbete. Under styrning av automationssystemet kommer tågen att accelerera, bromsa och stanna vid stationer självständigt, men under förarens övervakning. Detta kan förbättra trafikens effektivitet ock öka kapaciteten på spåravsnitt där nyttan är som störst.
Med hjälp av de tester som inleddes i slutet av september säkerställs att systemen i största möjliga utsträckning stöder målen för framtidens automatiserade trafik. Provkörningarna genomförs på banavsnittet Kouvola–Kotka/Fredrikshamn (KoKoHa), som fungerar som Digispår-projektets testbana.
”Detta är en mycket betydelsefull milstolpe i Digirata-projektet. Från första början har projektet varit ett samarbete som överskrider många organisatoriska gränser, och testningen av ATO är kulmen på dessa insatser. Arbetet för att möjliggöra testerna har pågått i flera år, och bakom detta ligger en verklig anda av samarbete,” säger Juha Lehtola, projektchef vid Trafikledsverket (Väylävirasto) i alliansprojektet.
”Utvecklingen av automatisk körning är en omfattande helhet där samarbetet mellan Digispårs olika organisationer står i centrum. Med hjälp av testerna säkerställs att automatisk körning utvecklas för att möta aktörernas behov”, säger Johanna Kuismin, projektchef vid Fintraffic i alliansprojektet.

Vid provkörningarna erhålls erfarenheter från olika utrustningstyper
Sedan hösten 2023 har i Digispår-projektet genomförts omfattande provkörningar med testloket Sr1. Nu utförs även tester med motorvagnståg av typen Sm5, i vilka har installerats ATO-testanordningar, utöver ETCS-utrustningen. Därigenom erhålls mer mångsidig erfarenhet av olika typer av rullande materiel och dessas lämplighet för det nya tågkontrollsystemet.
Detta är ett omfattande, gemensamt flerstegsprojekt, som genomförs av Trafikledsverket, Fintraffic och HRT:s Huvudstadsregionens Vagnpark.
”Vi trafikerar Sm5-motorvagnståg under testerna, tar hand om underhållet av systemen av rullande materiel och rapporterar vår del av testresultaten. Sm5-provkörningarna tillhandahåller mycket värdefull kunskap för framtida driftsättningar av ETCS-utrustningar – i synnerhet inom tekniskt krävande områden, såsom i Helsingfors närtrafik”, berättar Jonas Eriksson, projektledare för VR:s Digispår-andel.
”Genom provkörningarna säkerställs möjligheterna att använda Sm5-tågen under resten av deras livscykel och med hjälp av ny teknik strävar vi efter att förbättra HRT-trafikens kvalitet”, säger Tuomo Lankinen, chef för tågtrafikenheten hos HRT.

Förarna är i centrum vid provkörningarna
Förarna har en nyckelroll vid provkörningarna: de gör sig förtrogna med funktionen hos det nya tågkontrollsystemet, kör på testbanan, rapporterar sina observationer och lämnar feedback. Därigenom bidrar de till den praktiska implementeringen av ETCS-lösningen i Finland.
”I Sm5-provkörningarna deltar tio lokförare från närtrafiken, som förra hösten sökte till Digispårs provkörningar och valdes ut för uppgiften. Utbildning för förare av ETCS-provkörningarna anordnades vid KRAO i Kouvola i augusti. Studierna innefattade närundervisning och självstudier, körning i simulator, verksamhet på testbanan och utbildning på utrustningar”, berättar Jon Calenius, närtrafikens expert på dragtjänster, som har varit nära involverad i provkörningsarrangemangen.
På testbanan simuleras trafiken i Helsingforsområdet med Sm5-motorvagnståg. Till en början används ett Sm5-motorvagnståg, men senare kommer även ett annat motorvagnståg att ingå. Då kan tågen opereras både som kombinerade och separata enheter, vilket möjliggör mer mångsidiga testscenarier och modelleringar av trafikscenarier.

Blicken riktad mot kommersiell användning
Sm5-provkörningarna flyttas senare, nästa år, från testbanan till den första kommersiella ETCS-banan, Tammerfors–Raumo/Björneborg, den så kallade EKA-banan. Denna första kommersiella ETCS-bana förväntas bli färdig under 2029. Digispår implementerar i baninfrastrukturen beredskap för driftsättning av ATO-systemet, men ATO-lösningarna för den kommersiella trafiken blir aktuella först på lång sikt.
Digispår-projektet tar Finland i riktning mot en säkrare, effektivare och smidigare järnvägstrafik. I projektet förnyas det föråldrade systemet för tågkontroll och tas i bruk ett för Europa gemensamt radiobaserat tågkontrollsystem på hela järnvägsnätet. Digispår möjliggör säker trafik, högre servicenivå och ökad kapacitet, och skapar en långsiktig teknisk grund för den finländska järnvägstrafiken. Trafikledsverket, Fintraffic och kommunikationsministeriet genomför projektet i samarbete med andra aktörer.