Oktober 2024 innebar ett historiskt ögonblick för Digispår-projektet när byggandet av den första kommersiella bansträckan (EKA) inleddes mellan Lielax och Björneborg/Raumo genom en kabelruttsentreprenad. Inledningen av byggandet av bansträckan EKA symboliserar Digispår-projektets framsteg från planeringsbordet till praktiskt genomförande. Vad hände i EKA-projektet 2024? Hur ser det ut nästa år?
Byggplaneringen av Digispårs första kommersiella bansträcka (EKA) startade vid årsskiftet 2023–24. Under året har EKA-projektet nått betydande milstolpar och gett värdefulla lärdomar inför framtida bansträckor.
”Planeringen av bansträckan EKA har varit en unik möjlighet att färdigställa nya bantekniska lösningar. Planeringen bildar en grund från vilken vi tar sats för att gå vidare under byggtiden. Första bansträckan i Digispår-projektet är dock bara en början på en större implementering av visionen. Utöver byggandet av ett system är EKA:s uppgift att erbjuda värdefull information för planering av Digispårs långsiktiga kostnadseffektivitet och ett rationellt genomförande som innefattar hela Finland”, säger Aapo Tiilikainen, projektledare för EKA.
Byggplanen skapade en solid grund för implementering
Under byggplaneringen gjordes simuleringar med vilka man kunde säkerställa funktionaliteten hos lösningar och principer som togs fram under förplaneringen 2022. I planeringen har man tagit i bruk en ny RATO22-anvisning som styr genomförandet av ETCS-planeringen. Det praktiska planeringsarbetet har lyft fram preciseringsbehov och frågor med vilkas hjälp anvisningen kan utvecklas ytterligare. Målet är att dra nytta av de lärdomar som har samlats i EKA och göra förbättringar för framtida bansträckor som en del av implementeringsplanen för implementeringsfasen.
Den byggplanering som blev färdig i november tillhandahåller en stabil grund för genomförandet av bansträckan. I planeringsarbetet studerades till exempel den optimala placeringen av körtillståndsmärken, trafikplatsernas linjeblockeringsavstånd och utnyttjande av virtuella linjeblockeringsavstånd utvärderades för att uppnå den mest effektiva trafikeringskapaciteten för bansträckan samt för att hitta lösningar för anslutning av plankorsningar till ETCS-systemet (det europeiska tågkontrollsystemet).
Planerade upphandlingar kunde genomföras
För bansträckan EKA innefattade året 2024 flera framgångsrika upphandlingar. I april valdes Siemens Mobility Oy som leverantör av det centrala säkerhetsanordningssystemet (CSS). De viktigaste delarna i upphandlingen av säkerhetsanordningar är ett nytt ställverk och en radioblockcentral. De är grundpelarna på vilka Digispårs funktioner kan byggas.
I slutet av året bekräftades Mipro Oy, Finland, som leverantör av styrdon för utdelar (OC) och fjärrstyrningssystem (CTC). Ett styrdon för utdelar är en anordning som används i järnvägssystem för kontroll och styrning av bangårdsobjekt, såsom växlar, järnvägssignaler och annan banutrustning. Fjärrkontrollsystem kallas de system med vilkas hjälp trafikledaren styr tåg- och växlingstrafiken från en central trafikstyrningsplats, och exempelvis skyddar banarbeten.
Upphandlingarna med anknytning till Digispår är mycket betydelsefulla, även sett över hela Europa. Som det första i Europa utför Digispår-projektet säkerhetsprovning av funktionaliteten hos EULYNX-gränssnittet i denna utsträckning i praktiken.
Mot konkretisering genom byggentreprenaden
Byggarbetena för bansträckan EKA inleddes på allvar i oktober 2024 med en kabelruttsentreprenad på banavsnittet mellan Tammerfors, Björneborg och Raumo. På arbetsplatsen har man bland annat tillverkat skyddsrör för underföring och installationsfundament för battericontainrar, mätt ut platser för körtillståndsmärken samt rengjort kabelkanaler.
Under 2025 fortsätter byggnationen, då det utförs installationsarbeten för utdelar samt kabelförläggning, installationsarbeten för säkerhetsanordningar och byggande av fjärrstyrningssystem. Avsikten är också att påbörja laboratorietester nästa år. Byggandet fortsätter under 2026, då bland annat med montering av märkskyltar och installation av baliser. Avsikten är att byggarbetena ska vara klara under 2026.
”Deltagarna i EKA-projektet har haft ett nära samarbete med partner och experter för att säkerställa att byggandet av den första kommersiella bandelen fortskrider enligt tidsplan och i linje med målen. Det är ett nöje att fortsätta samarbetet nästa år, säger Tiilikainen.