Banavsnittet Tammerfors–Björneborg/Raumo byggs i snabb takt. Under det gångna året har tyngdpunkten legat på fältarbete, såsom kablage- och installationsarbeten. De första systemintegrationstesterna har kunnat påbörjas i laboratoriemiljö. Nästa år förflyttas fokus gradvis till testningar.
Byggandet av det första kommersiella banavsnittet (EKA) pågår för närvarande på sträckan Tammerfors–Björneborg/Raumo. Ändamålet med banavsnittet är att testa det nya europeiska tågkontrollsystemet (European Train Control System, ETCS) och att tillhandahålla värdefull information för planering av en långsiktig, kostnadseffektiv och förnuftig implementering av Digispår över hela Finland.
EKA-projektet innebar att ett massivt beredningsarbete under 2022–2023 slutfördes. Beredningsarbetet har resulterat i en vision och en kravspecifikationsmall för hur det nya tågkontrollsystemet som helhet ska upphandlas.
”Som ett resultat av vårt grundliga beredningsarbete fick vi förra året en möjlighet att genomföra stora upphandlingar, såsom ett centraliserat säkerhetssystem, styrdon för utdelar och fjärrstyrningssystem. I oktober 2024 påbörjades byggandet av EKA-banan rent konkret. I år har vi tillbringat mycket tid på fältet och utfört rikligt med byggande, såsom kabelförläggnings- och installationsarbeten. I takt med att byggandet framskrider förflyttas fokus under 2026 gradvis mot tester”, säger Aapo Tiilikainen, projektledare för EKA-projektet.
Hur har arbetena framskridit i år?
Under våren slutfördes den digitala laboratoriemiljön i det bantekniska lärcentret (ROK), och integrationstestningarna av systemen har redan påbörjats. I praktiken är syftet att i laboratoriemiljö testa kompatibiliteten mellan det centrala säkerhetssystemet och utdelarna. Avsikten är att senare i laboratoriemiljön även testa utrustningarnas inbördes kompatibilitet. Tack vare testlaboratoriet behövs det minimalt med testning på fältet.
I år är avsikten att färdigställa kabelrutter samt före hösten installationsarbeten i utrymmen för skyddsanordningssystemet. Även byggandet av fjärrstyrningssystemet påbörjas i år.
Dessutom byggs de första ETCS-baliserna på banavsnittet i år. Till leverantör av baliserna valdes Siemens Oy, som också levererar det centrala säkerhetssystemet till banavsnittet.
Vad kan förväntas nästa år?
Nästa år påbörjas SIT-testerna (System Integration Testing, testning av systemintegrationen), och när testerna blir klara är avsikten att påbörja operativa tester i slutet av 2026.
HTD-funktionerna (Hybrid Train Detection) kommer att bli tillgängliga för testning på banavsnittet EKA under 2027. Med hjälp av HTD-funktionerna kan man få betydande kapacitetsfördelar i takt med Digispår, särskilt på livligt trafikerade banavsnitt. HTD-lösningen ger möjlighet att implementera blocksträckor programmässigt.
”På några år har vi kommit häpnadsväckande långt när det gäller kunnande om det nya systemet i Finland. Det är något vi, tillsammans med de Digispår-anställda, kan vara genuint stolta över. Jag tror inte att det finns ett enda jämförelseland i Europa som lika snabbt skulle kunna ha nått lika långt kunskapsmässigt. Härifrån går det bra att fortsätta arbetet”, säger Tiilikainen.