På testbanan Kouvola–Kotka–Fredrikshamn (KoKoHa) har det med framgång genomförts ETCS-relaterade fälttester. Om drygt två år kommer det att genomföras tester på det första kommersiella banavsnittet (EKA) på sträckan Tammerfors–Björneborg/Raumo. Vilken typ av tester har det gjorts i praktiken? Vilka lärdomar har testerna gett och hur kommer dessa att utnyttjas i framtiden?
Under det gångna året genomförde och koordinerade Digispårs testteam framgångsrikt ETCS-tester på testbanan KoKoHa (Kouvola–Kotka–Fredrikshamn) under mer än 50 dagar. För Digispår-projektets del har testbanan stor betydelse, eftersom den tillhandahåller en konkret miljö med en verklig bana och ett lokomotiv med ETCS-utrustning. Detta möjliggör en optimal inlärningsmiljö och ett verktyg för utveckling av ETCS-kompetensen i Finland.
Testerna uppdelades i tre olika typer och Digispårs olika team ansvarade för att förbereda, genomföra och utvärdera testerna. Vid de tekniska testerna fokuserade man på ETCS-funktionalitet, och målet var att samla praktisk erfarenhet av ETCS-lösningen samt att öka kompetensen hos Digispårs tekniska team. Vid tester av bromskurvor testade man bromskurvornas beteende och finjusterade kurvornas parametrar. Vid de operativa testerna fokuserade man å andra sidan på slutanvändarnas förmåga att operera ETCS-linjen effektivt. Till skillnad mot de tekniska testerna gjorde de operativa testerna att de tekniska funktionerna hos ECTS kunde kopplas till bruksanvisningarna och utbildningen av slutanvändarna.
Lärdomar för banavsnittet EKA och implementeringsfasen
Från ETCS-testerna erhölls värdefulla lärdomar för banavsnittet EKA och senare för implementeringsfasen. ETCS-testning kräver ett systematiskt arbetssätt, vilket är anledningen till att det var viktigt att utveckla repeterbara och skalbara processer, det vill säga processer som kan ”mångfaldigas”, samt att tydligt definiera en organisation där roller och ansvar är noggrant fördelade. Planering och koordinering hade också avgörande roller.
”Den process som skapades för KoKoHa-testningen visade sig vara effektiv och skalbar för olika intressentgrupper och testteam. Detta är en betydelsefull prestation eftersom processen nu kan tillämpas på projektet för banavsnittet EKA och senare på implementeringsfasen. Digispår har nu gedigen kompetens inom planering, implementering och utvärdering av ETCS-relaterade fästtester och denna kompetens kan överföras till efterföljande projekt”, säger testkoordinatorn Marion Magnus.
En annan mycket viktig lärdom var en tydlig och robust process för hantering av fel. Detta innebär att alla potentiella problem måste hanteras heltäckande, undersökas noggrant och övervakas intensivt både hos leverantören och internt inom Digispår-projektet.
”Vår felhanteringsmetod utvecklas kontinuerligt och målet är att hitta en process som är tillämpbar och skalbar för EKA-projektet”, säger Magnus.
Den tredje lärdomen var engagerande av intressentgrupper. Koordinering och öppen kommunikation är väsentliga, eftersom intressentgrupperna deltar direkt i testerna och det är viktigt att alla parter ständigt är uppdaterade om vad som sker på testplatsen.
Framtidsutsikter
I det som följer närmast vänds blicken mot 2025, då testernas omfattning definieras och olika intressentgruppers testmål kombineras. ”Vi har utvecklat en etablerad ETCS-testning som har visat sig fungera och stöder gärna de andra Digispår-projekten genom att tillhandahålla vår expertis och erfarenhet. Baserat på årets tester framställer vi en heltäckande dokumentationshelhet om testprocesserna, som stöd för testorganisationen för EKA, och inrotar handlingssätt och vår arbetskultur i praktiken.”