Målet för Digispårs målutvecklings- och måluppföljningsgrupp som inrättades under våren är att ytterligare intensifiera interaktivitet och samarbete mellan järnvägssektorns olika organisationer, så att största möjliga samhällsnytta uppnås genom Digispår-projektet. Vilka ämnesområden har tagits upp i gruppen? Och hur tydliggörs gemensamma mål?
Vid det senaste mötet i Digispårs målutvecklings- och måluppföljningsgrupp som inrättades under våren genomgicks Digispår-projektets mål och olika organisationers perspektiv på framtidens järnvägstrafik.
I gruppens arbete har man använt sig av ett tre horisonters ramverk med vars hjälp man har granskat organisationernas och hela järnvägstrafikens viktigaste mål i nuläget (1–5 år), i övergångsfasen (5–15 år) och i framtiden (15+ år). Utöver tidsdimensionen har målen granskats och kommer att granskas ur Digispårs rollperspektiv för att uppnå målet. Fungerar Digispår som möjliggörare, utförare eller något annat för målet?
Bland olika organisationers mål har gruppen identifierat åtta kategorier med anknytning till Digispår-projektet: Byggande av en gemensam kunskapsbas, automatisering av trafiken, ökning av kapaciteten, förbättring av kostnadseffektiviteten, säkerställande av järnvägstrafikens kontinuitet, förbättring av järnvägssäkerheten, förbättring av energieffektiviteten samt förbättring av smidigheten.
I diskussionerna preciserades hur Digispår-projektets målområden stöder järnvägssektorns långsiktiga utveckling. Dessutom behandlade gruppen Digispårs roll som nationell vägvisare och behovet av öppet samarbete. I diskussionen framkom också effekterna av internationell reglering samt prioritering av gemensamma mål.
Uppnående av målen möjliggörs genom samarbete
Avsikten är att under resten av året intervjua deltagarna i gruppens arbete djupare om den egna organisationens kommersiella mål och målen med anknytning till utveckling av järnvägstrafiken.
”Genom den här gruppen och vid planeringen av Digispårs implementeringsfas har vi identifierat ett behov av att ännu bättre förstå målen för de mest centrala aktörerna inom järnvägstrafiken, deras beroende av Digispår och hur målen borde synas i planeringen och styrningen av Digispårs implementeringsfas. Vi fortsätter samarbetet och diskussionerna mellan alla de aktörer som påverkas av Digispår och vilkas insatser behövs för att uttömma nyttorna med Digispår”, säger Sanna Järvenpää, verkställande direktör för Fintraffics järnvägstrafikstyrning.
”Digispår är ett unikt projekt som avspeglar kulturen i det finländska samarbetet och det har varit en glädje att se hur naturligt även denna grupps arbete har varit till nytta för hela Finland. Målen för gruppens medlemsorganisationer är ambitiösa, vilket gör att de ämnen som behandlas i gruppen blir komplexa. Genom ett omfattande samarbete som förenar hela järnvägssektorn kan vi ändå möjliggöra att målen nås och säkerställa den finländska järnvägstrafikens kontinuitet och visning av riktningen i utvecklingen av det samhälleliga trafiksystemet”, säger direktör Raine Luntta hos Fintraffic Järnväg.
Utvecklings- och uppföljningsgruppen för Digispårs mål faciliteras av Fintraffic och Trafikledsverket. I gruppen ingår representanter för VR, HRT, Fenniarail, Huvudstadsregionens Vagnpark, North Rail samt Traficom.