Syftet med Digispårs banavsnitt EKA är att för tågens kommunikation använda en radionätslösning i vilken kommersiella nätförbindelser utnyttjas. Digispår samarbetar med finländska teleoperatörer för planering av en gemensam kartvy för störningar, som möjliggör att tågen trafikeras effektivt.
Digispår har utrett möjligheten att från finländska kommersiella teleoperatörer få tillgång till störningsinformation som kan användas för att förhindra trafikstörningar i järnvägstrafiken. Utredningsarbetet har slutförts framgångsrikt och i samarbete med tre finländska kommersiella teleoperatörer har man konstaterat att det kan skapas en kartvy i vilken störningsinformation från de tre teleoperatörerna kan kombineras samtidigt.
”Information från teleoperatörerna om planerade och oplanerade störningar i radionäten har framgångsrikt kunnat kombineras till en hanterbar helhet. Detta är ett unikt koncept som, vad vi vet, inte har gjorts någon annanstans ännu. Teleoperatörernas samarbetsvilja har varit överväldigande. Detta är ett bra exempel på hur Finlands digitaliseringslösningar är världsledande. Sådana här lösningar skulle inte kunna skapas utan den funktionella samarbetsförmåga som vi har kunnat bevisa tillsammans med teleoperatörerna”, säger projektledaren Simon Indola.
”Det utvecklas något helt nytt inom Finlands järnvägssektor. Det system som har skapats i samarbete med teleoperatörerna kommer garanterat att väcka intresse, eftersom resten av världen med intresse följer hur man i Finland lyckas utnyttja befintliga kommersiella radionätsförbindelser för tågens kommunikation. Att bygga ett separat kommunikationsnät på 5G-nivå enbart för järnvägstrafikens användning skulle kosta hundratals miljoner euro”, fortsätter Indola.
Möjliga förbindelsestörningar kan förutses
Störningsinformation som teleoperatörerna tillhandahåller och ett gemensamt utvecklat system är av avgörande betydelse, eftersom Digispår avser att utnyttja kommersiella radionät för tågens kommunikation. När kommunikationen mellan tågen och trafikledningen överförs till radiovågor är det kritiskt viktigt att säkerställa en kontinuerlig förbindelse.
Med hjälp av störningsinformation kan man förutse potentiella radio- och förbindelsestörningar, vilket hjälper till att förhindra trafikstörningar. Det är viktigt att trafikledarna är medvetna om eventuella störningar eller serviceavbrott för att kunna säkerställa säkerheten på ett specifikt banavsnitt.
”Den största nyttan med en gemensam kartvy för störningar är att vi kan förutse eventuella förbindelsestörningar innan tågtrafikledaren ger körtillstånd till lokföraren. Med hjälp av ett system som har utvecklats tillsammans med teleoperatörer blir det möjligt för oss att förverkliga så kallad proaktiv övervakning. Nästa steg är att bestämma vem som ansvarar för övervakning av förbindelserna och hur man genomför detta”, säger projektledaren Simon Indola.