Euroopan komissio myönsi 39,11 miljoonaa euroa Verkkojen Eurooppa -välineen rahoitusta 11 hankkeelle Suomessa, kerrotaan LVM:n tiedotteessa. Kuusi yksityisten toimijoiden hanketta sai yhteensä noin 18,96 miljoonaa euroa rahoitusta ja viisi valtion hanketta saivat yhteensä noin 20,16 miljoonaa euroa. Valtion hankkeisiin lukeutuu myös Digirata, jolle myönnettiin CEF-rahoitusta 12,83 miljoonaa euroa.

Digirata 1 -hankkeen tavoitteena on varustella Tampere-Porin rataosuus eurooppalaisella rautatieliikenteen hallintajärjestelmällä (European Rail Traffic Management System, ERTMS). Se on osa valtakunnallista Digirata-hanketta, jossa Suomen rataverkko tullaan varustelemaan ERTMS-järjestelmällä vuosina 2024–2040. ERTMS-järjestelmä mahdollistaa rautatieliikenteen kapasiteetin kasvattamisen parantaen samalla liikenteen täsmällisyyttä ja palvelutasoa. Hanke on edellytys uuden järjestelmän käyttöönotolle ja Suomen raideliikenteen digitalisaatiolle.

– Digiradan menestyminen CEF-haussa osoittaa, että EU:n tasolla ollaan erittäin innostuneita Suomen ERTMS-toteutuksesta. Merkittävänä osoituksena tästä on hakemukseen sisällytetty radioverkon osuus, jossa Suomella on muusta EU:sta hieman poikkeava ratkaisuehdotus. Näemme sen olevan kuitenkin kaikkia jäsenvaltioita helpottava ja tulevaisuuden järjestelmiin siirtymistä tukeva toteutus. Komissio selvästi näkee asian samalla tavalla myöntäessään tuen myös radioverkon osuudelle, sanoo Digiradan hankejohtaja Juha Lehtola.

Lue lisää: Digiradan ensimmäinen toimittajavalinta tehty – Luo perustaa koko rautatiejärjestelmän tulevaisuudelle

Lue lisää: EKA-rataosan rakentamissuunnittelu etenee aikataulussa – tärkeitä oppeja kerätään talteen seuraavaa suunnitteluvaihetta varten

Verkkojen Eurooppa –välineen (Connecting Europe Facility, CEF) liikenneohjelman komitea puolsi hankkeiden rahoitusta 16.7.2024. Yhteensä rahoitusta myönnettiin 7,01 miljardia euroa 134 hankkeelle. Hakuun tuli yhteensä yli 400 hakemusta, joissa haettiin yli 22 miljardin euron edestä rahoitusta. Euroopan komissio pyrkii rahoittamaan hankkeita, joiden suunnittelu- ja toteutusvalmius on korkea.

– Kilpailu EU-rahasta on kovaa ja on tärkeää, että Suomi panostaa EU:n rahoitushakuihin, kehittää hakuprosessejaan ja analysoi tuloksia joka hakukierroksen jälkeen. Tämän hakutuloksen perusteella vaikuttaa siltä, että Väyläviraston toimesta toteutettaviin infrahankkeisiin ja niiden rahoitukseen luotetaan myös EU:ssa. Lisäksi on huomattava, että EU:n painopistemuutokset turvallisuuteen näyttävät vaikuttaneen rahanjakoon, liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne sanoo tiedotteessa.

Suomesta rahoitusta haettiin 21 hankkeelle yhteensä 325,13 miljoonaa euroa. CEF-liikenneohjelmasta tuetaan Euroopan laajuisen TEN-T-verkon liikennehankkeita. TEN-T yhdistää rautatiet, sisävesireitit, tiet sekä meri- ja lentoliikenteen solmupisteet, terminaalit sekä kaupunkisolmukohdat yhdeksi liikenneverkoksi. Rahoitusta myönnettiin Suomessa ydin- ja kattavan verkon hankkeille. Liikenneohjelmasta rahoitetaan TEN-T-verkon toteuttamista CEF- ja TEN-T-asetusten mukaisesti.

Lue lisää: Digirata haluaa kaupallisten verkkojen hyödyntämisen osaksi EU-säätelyä: “Ei ole mitään järkeä olla käyttämättä valmiina olevaa infrastruktuuria”