Digirata-hankkeessa viedään Suomea kohti tehokkaampaa ja sujuvampaa rautatieliikennettä. Tavoitteena on siirtyä junien kulunvalvonnassa yhteiseurooppalaiseen radiopohjaiseen kulunvalvontaan Suomen koko rataverkolla. Fintraffic ja Mipro Oy ovat allekirjoittaneet sopimuksen uuden rautatieliikenteen kauko-ohjausjärjestelmän toteutuksesta Digiradan ensimmäiselle kaupalliselle rataosalle (ns. EKA-rataosa), Lielahti-Rauma/Pori-välille.
Digiradan EKA-rataosan uuden, modernin kauko-ohjausjärjestelmän eli CTC (Centralized Traffic Control) toteutusprojektin toimittajaksi on vahvistunut suomalainen Mipro Oy.Kauko-ohjausjärjestelmiksi kutsutaan niitä järjestelmiä, joiden avulla raideliikenteen liikenneohjaaja ohjaa juna- ja vaihtotyöliikennettä sekä esimerkiksi suojaa ratatöitä.
Digiradan tavoitteena on uudistaa junien kulunvalvontaan liittyviä rautateiden teknisiä järjestelmiä EU:n yhteisien rautatieliikenteen vaatimusten mukaisesti, jonka ansiosta rataverkkoa voidaan hyödyntää tulevaisuudessa nykyistä tehokkaammin. CTC-projektissa toteutettava rautatieliikenteenohjauksen kauko-ohjausjärjestelmä mahdollistaa toimintatavat ja työkalut tulevaisuuden ERTMS-järjestelmän liikenteenohjaukselle ja -hallinnalle. Uusi kauko-ohjausjärjestelmä toteutetaan yhteistyössä Digirata-hankkeen kanssa alustavan aikataulun mukaisesti vuosina 2025–2027 aikana. Kokonaisuuteen sisältyvät kaikki uuden kauko-ohjausjärjestelmän suunnitteluun, valmistamiseen ja käyttöön saattamiseen liittyvät työt sekä tarvittavien rajapintojen toteuttaminen.
”Digirata tuo laajan teknologisen uudistuksen koko rautateille, ja kauko-ohjauksen hankinnan myötä rakennamme ensimmäiselle kaupalliselle rataosuudelle liikenteenohjauksen peruskyvykkyydet. Olemme tehneet jo aiemmin menestyksekästä yhteistyötä Mipron kanssa liikenteenohjauksen ja -hallinnan kehittämisessä. Odotan innolla, että voimme yhdessä kehittää tulevaisuuden ratkaisuja EKA-rataosalle. Viemme Suomea kohti turvallisempaa, kustannustehokkaampaa ja sujuvampaa rautatieliikennettä”, toteaa Digiradasta vastaava Fintrafficin johtaja Jari Pylvänäinen.
”Miprolle tämä Digiradan ensimmäisen EKA-rataosan kauko-ohjausjärjestelmän toteutus on merkittävä askel osana ERTMS-järjestelmän käyttöönottoa Suomessa. EKA CTC-järjestelmä tulee ohjaamaan kaikkia keskitetyn turvalaitejärjestelmän toiminnallisuuksia sekä näyttämään kaikki siitä tulevat ilmaisut. Mipro on valittu toteuttamaan myös EKA-rataosan ulkolaiteohjainprojekti, jolla ohjataan ja hallitaan kaikkia rataosan turvalaite-elementtejä. Kotimaisena yrityksenä olemme erittäin ylpeitä voidessamme toteuttaa näin merkittävää rautatieliikenteenohjauksen ja -hallinnan modernisointia maassamme”, sanoo Mipro Oy:n liiketoimintajohtaja Jari Pylvänen.
”Uusi kauko-ohjausjärjestelmä on meille merkittävä askel kohti niin suomalaista kuin eurooppalaistakin rautatiejärjestelmän tulevaisuutta. On etuoikeus saada toimia tulevaisuuden kehityksen eturintamassa, ja odotan innolla, että pääsemme hyödyntämään EKA CTC:n tarjoamia mahdollisuuksia entistä laadukkaamman palvelun tuottamiseksi rautateiden asiakkaille”, kertoo Fintrafficin raideliikenteenohjauksen projektipäällikkö Jenni Petrelius.
Sopimuksen allekirjoittivat Fintraffic Raide Oy ja Mipro Oy.
Digirata-hanke vie Suomea kohti turvallisempaa, tehokkaampaa ja sujuvampaa rautatieliikennettä. Hankkeessa uudistetaan vanhentunut junien kulunvalvontajärjestelmä ja otetaan käyttöön yhteiseurooppalainen radiopohjainen kulunvalvonta koko rataverkolla. Digirata mahdollistaa turvallisen liikenteen, paremman palvelutason ja kapasiteetin kasvun, ja se luo pitkän aikavälin teknologisen perustan suomalaiselle raideliikenteelle. Väylävirasto, Fintraffic ja liikenne- ja viestintäministeriö toteuttavat hanketta yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.