Trafikledsverket har valt WSP Finland Oy till att genomföra driftsättningsinspektionerna på Digispårs första kommersiella banavsnitt, sträckan TammerforsBjörneborg/Raumo. Målet med upphandlingen är att säkerställa en högkvalitativ driftsättning i överensstämmelse med kraven, av den helhet av säkerhetsanordningar som upphandlas för Digispår.

På banavsnittet Tammerfors–Björneborg/Raumo byggs för första gången i Finland ett radiobaserat ETCS-system (European Train Control System, det europeiska tågkontrollsystemet) som en del av Digispår-projektet. En central del av tågkontrollsystemet ETCS är alla säkerhetsanordningar, bland vilka finns det centraliserade säkerhetssystemet (Centralised Safety System, CSS) och styrdonen för tågens utdelar (Object Controller, OC).

Trafikledsverket har valt WSP Finland Oy till att utföra driftsättningsinspektionerna av alla säkerhetsanordningar på banavsnittet Tammerfors–Björneborg/Raumo. Utöver säkerhetsanordningarna innefattar driftsättningsinspektionerna även gränssnitten i system av klass B, såsom ställverk, tågkontrollsystem, fjärrstyrning och varningsanordningar för vägtrafik samt 14 integrerade varningsanordningar för vägtrafik vilkas funktioner ingår i inspektionerna.

Dessutom innefattar inspektionsarbetet att analysera gränssnittsspecifikationen SCI-CC (Control Center) för fjärrstyrningsgränssnittet, stödja inspektionstjänsterna för fjärrstyrningssystemet (Centralized Traffic Control, CTC) samt kontrollkörningar med ett lok för att bland annat verifiera radioskyddscentralens överensstämmelse med kraven och inspektera lokutrustningens (On Board Unit, OBU) förarpaneler.

En laboratoriemiljö utnyttjas i driftsättningsinspektionen. Laboratoriet byggs i Trafikledsverkets bantekniska lärocenter i Kouvola, där alla centrala delsystem installeras: CSS, OC och CTC. Detta möjliggör inspektion av systemen i en kontrollerad och effektiv testmiljö före driftsättningsfasen.

Uppdraget inleds med en specifikationsfas som pågår till 31.5.2025. I specifikationsfasen planeras inspektionsaktiviteter i synnerhet för att påvisa att gränssnitten överensstämmer med EULYNX-kraven. De faktiska inspektionsarbetena kommer att slutföras senast 31.12.2028.

Digispår-projektet tar Finland i riktning mot en säkrare, effektivare och smidigare järnvägstrafik. I projektet förnyas det föråldrade systemet för tågkontroll och tas i bruk ett för Europa gemensamt radiobaserat tågkontrollsystem på hela järnvägsnätet. Digispår möjliggör säker trafik, högre servicenivå och ökad kapacitet, och skapar en långsiktig teknisk grund för den finländska järnvägstrafiken. Trafikledsverket, Fintraffic och kommunikationsministeriet genomför projektet i samarbete med andra aktörer. 

Mer information:

Aapo Tiilikainen
Projektchef för EKA-projektet