Presentationerna av upphovsmännen bakom Digispår fortsätter! Den här gången är det testingenjör Tuukka Varjorantas tur.
Hur länge har du arbetat i projektet? Hur blev du involverad i Digispår?
Jag började arbeta i Digirata-projektet sommaren 2021 efter att ha börjat hos Proxion i det dåvarande ETCS-teamet. Till en början bestod arbetsuppgifterna till stor del av att bekanta sig med ETCS-systemet och RATO22-anvisningen.
Berätta mer om dina arbetsuppgifter.
Jag arbetar för närvarande som testledare/testingenjör i KoKohas fälttester. Genom KoKoHa-projektet testar vi funktionaliteten hos ETCS-systemet och letar efter fel/egenheter i systemet som kan påverka den framtida EKA-banan och i ett senare skede utrullningsfasen. Andra pågående projekt innefattar att skriva och utveckla RATO22-anvisningen samt KoKoHa:s RBC-utbildningar för underhållsaktörer. Tidigare har jag deltagit i flera ETCS-utredningsarbeten på uppdrag av Trafikledsverket.
Vad tycker du är mest intressant i projektet?
Det kanske inte finns enbart ett svar, men enligt min åsikt är de bästa sidorna hos projektet våra medarbetare och den attityd och entusiasm med vilken de driver projektet framåt. I Digispår görs det också något helt nytt, vilket innebär att man måste tänka igenom nya lösningar. Detta gör projektet intressant.
Syns tågen på något annat sätt i ditt eget liv?
Det måste konstateras att jag inte har kommit in från någonstans helt och hållet utanför järnvägarna, utan det har funnits intresse sedan länge via min järnvägshobby. Jag har alltså länge varit intresserad av spårtrafik och har fotograferat spårtrafik på min fritid tillsammans med en liten grupp hobbyister.
Vilket är ditt varmaste tågrelaterade minne?
Mitt varmaste minne är nog Interrail-resan för några år sedan.