Presentationerna av upphovsmännen bakom Digispår fortsätter! Den här gången har turen kommit till processexperten Olli-Pekka Maasalmi.

Hur länge har du arbetat i projektet? Hur blev du involverad i Digispår?

Jag har arbetat i projektet sedan våren 2022. Då ansökte jag om en öppen expertuppgift i vilken det söktes kompetens särskilt inom operativ trafikstyrningsverksamhet samt om regionen där banavsnittet EKA är beläget.

Hos Fintraffic Järnväg (dåvarande Finrail) började jag som trafikledare i Tammerfors 2015 och har under åren bl.a. varit arbetsinstruktör, trafikstyrningsspecialist och huvudutbildare. Dessutom har jag deltagit i olika typer av fjärrstyrnings- och säkerhetsanordningsprojekt, vilket gör att jag har erfarenhet av trafikstyrning ur olika perspektiv och känner till det befintliga trafikstyrningsområdet Satakunta, som motsvarar banavsnittet EKA.

Digispår var därför ett naturligt nästa steg för att komma med i utvecklingen av Finlands järnvägssystem i större skala.

Berätta mer om din arbetsuppgift.

50 % av min arbetstid arbetar jag för projektet, men numera går en stor del av min övriga arbetstid åt till att syssla med saker relaterade till Digispår. Mina arbetsuppgifter har behovsmässigt och under det senaste året har jag exempelvis arbetat med utveckling av EKA:s säkerhetsanordnings- och fjärrstyrningssystem, övervakningskonceptet för radionätet, scenarier för operering av EKA-banan samt utveckling av utbytesarbetet.

Mitt mål är att tillföra projektet kompetens och insikt om trafikstyrning, eftersom Digispår-projektet förnyar tågkontrollen och säkerhetsanordningarna inte enbart tekniskt, utan det är också så att många anvisningar med anknytning till operering och koncept kräver förändringar i takt med de nya systemen. Jag försöker också hjälpa projektet ta hänsyn till trafikstyrningens och trafikledarnas perspektiv för att göra övergången från JKV till ETCS-världen så smidig som möjligt.

Vad tycker du är mest intressant i projektet?

I Digispår är definitivt det mest intressanta att man kontinuerligt får lära sig nya saker när projektet framskrider. Under hela min järnvägskarriär har jag varit intresserad av hur de befintliga ställverken och styrsystemen fungerar och Digispår har gett mig en unik möjlighet att bekanta mig med själva själen i det europeiska systemet för tågkontroll. Projektet har också gjort att jag har varit tvungna att bredda min förståelse om järnvägsteknik mycket mer än i tidigare arbetsuppgifter.

Vad gör du på fritiden?

På fritiden ser två barn under skolåldern till att man alltid har att göra. Förutom familjelivet gillar jag att tillbringa tid med bl.a. bänksport, videospel och brädspel.