Finlands första kommersiella bansträcka utrustad med det europeiska tågkontrollsystemet ETCS (European Train Control System) kommer att tas i drift under 2027 på sträckan Tammerfors–Björneborg/Raumo. Detta innebär stora förändringar för järnvägssektorn, eftersom ETCS-systemet är en ny erfarenhet för många aktörer inom sektorn. För att förändringen ska bli framgångsrik behöver den operativa personalen omfattande utbildning i det nya systemet.
Utbildningsteamet i Digitalspår-projektet har undersökt hur olika yrkesgrupper kan förberedas för ibruktagningen av ETCS. I april 2024 anordnade utbildningsteamet fyra workshoppar (Trafikledning, Trafikföretag och fordonsinnehavare, Ibruktagare och Underhållspersonal), till vilka inbjöds representanter för sektororganisationerna. Målet med workshopparna var att samla de olika organisationernas åsikter och behov, för att så bra som möjligt tillgodose de olika kompetensbehoven inom sektorn.
Före workshopparna skapades första versioner av läroplanerna för de olika organisationernas aktörer, och dessa tjänade sedan som diskussionsunderlag i workshopparna. Till workshopparnas deltagare skickades material i förväg, som hjälp för att orientera sig inför workshopparna.
I vårens workshoppar framkom följande alternativ till utbildningsmodeller:
- Utbildningsmodell för utbildare
- Utbildningsmodell för externa utbildare
- Utbildningsmodell för digimästare (för små organisationer)
- Hybridmodell
- Modell för utbildning i egen regi
- Möjlighet att föreslå någon annan utbildningsmodell
Beslut har redan fattats om utbildningsmodeller för ibruktagare, trafikledning och lokförare. Beslut om utbildningsmodell för underhållspersonal kommer att fattas under första kvartalet 2025.
Utbildningsmodeller för trafikledning och lokförare till beslut i december 2024
För trafikledningens del valdes för utbildningen en utbildningsmodell för utbildare. Detta innebär att personerna i organisationen genomför den utbildning som tillhandahålls av Digispår-projektet och överför sina lärdomar vidare till den egna organisationen.Lokförarutbildningen genomförs i form av en hybridmodell. I denna modell kan sammanföras lärdomar från organisationens interna utbildare, utbildningar som ges av järnvägssektorns läronätverk samt delvis av externa utbildare. Lokförarutbildningen övervakas av Traficom, och läroanstalter godkända av Traficom ansvarar för utbildningarna.
”Under workshopparna kommer olika yrkesgrupper att bedöma vilka modeller som lämpar sig bäst för dem. Baserat på dessa förhandsval beslutade vi oss för att fortsätta med trafikledningens utbildningsmodell för utbildare och med hybridmodellen för lokförare”, säger Jari Ruotsalainen, teamledare för Sektorns utbildningar.
Informationsutbyte en viktig del av utbildningen
I workshopparna framkom också ett förslag till en gemensam utbildningsmodul för trafikstyrningen och lokförarna. Utbildningsmodulen, som genomförs som samutbildning, skulle kunna effektivisera informationsutbytet mellan yrkesgrupperna redan under utbildningsfasen. Även om denna utbildningsmodul tills vidare exkluderades från den slutliga beslutspresentationen, kommer genomförandet av den att granskas på nytt i början av 2025.
Vid planeringen av utbildningshelheten tas också hänsyn till de krav som myndigheterna ställer. Detta säkerställer att utbildningens innehåll och genomförande uppfyller alla bestämmelser med anknytning till säkerhet och behörighet.