Digispårs driftskoncept fungerar som ett centralt verktyg för att bygga den nya tidens järnvägssystem. Konceptet gör det möjligt att förverkliga ett effektivt, säkert och enhetligt system, nationellt och som en del av det europeiska järnvägsnätet.

Järnvägssystemet i Finland rör sig stegvis i riktning mot det europeiska tågkontrollsystemet (ERTMS), det moderna radiobaserade ETCS-systemet (European Train Control System) samt automatisk tågdrift (ATO). Digispårs centrala hörnsten för implementeringsfasen är driftskonceptet, som skapar en enhetlig referensram för operering av järnvägarna i framtiden.

Driftskonceptet är i praktiken ett dokument som används för att definiera hur det nya systemet ingår i det vidare järnvägssystemet och på vilka sätt det interagerar med delarna i de övriga systemen. Konceptet styr sammanställandet av de krav och riktlinjer som är specifika för systemet, och säkerställer att det tekniska genomförandet stöder de operativa målen. Ett enhetligt dokument på överordnad nivå gör det möjligt att utveckla systemets olika delar parallellt utan att utvecklarna av respektive delsystem behöver hantera detaljer i hela systemet.

”Fastställandet av riskhanteringsprocessen och procedurerna pågår för närvarande. Att säkerställa systemets övergripande säkerhet är viktigt och därför måste riskhanteringen vara en del av varje arbetsfas, från förstudier till slutgiltiga systemkrav”, betonar Ida Ravimo, ledare för arbetshelhetens avsnitt ETCS och säkerhetsanordningar.

Driftskonceptet utgör också ett stöd för planeringen av framtida drifts- och underhållsorganisationer, och en hjälp för att identifiera nödvändiga förändringar. Med dess hjälp kan den operativa effektiviteten optimeras i hela systemet.

Tekniska utredningar tillhandahåller genomförbara lösningar

Ett nära samarbete mellan driftskonceptet och tekniska utredningar är avgörande: driftskonceptet definierar hur man önskar operera systemet och de tekniska utredningarna tillhandahåller genomförbara lösningar. Å andra sidan, om de tekniska utredningarna avslöjar implementeringsbehov som avviker från driftskonceptet uppdateras dokumentet och effekterna utvärderas. Därigenom säkerställs att systemets operativa och tekniska utveckling går hand i hand.

”När det gäller tekniska utredningar har arbetet påbörjats under början av året. För närvarande pågår det arbete med att organisera teamet, några förstudier, fastställande av ämnen för kommande utredningar och ömsesidiga beroenden samt precisering av en tidtabell som överensstämmer med driftskonceptet”, berättar Ravimo.