I Digispår-projektet tar man Finland i riktning mot en effektivare och smidigare järnvägstrafik. Målet är att övergå till ett för hela Europa gemensamt radiobaserat tågkontrollsystem på hela järnvägsnätet i Finland. Digispår och Mipro Oy har tecknat avtal om leverans av styrdon till utdelar på Digispårs första kommersiella banavsnitt (det s.k. EKA-spåret), Lielax-Raumo/Björneborg. Avtalet innebär att Finland kommer att fortsätta vara pionjär i Europa, eftersom någon motsvarande teknisk lösning ännu inte har tagits fram någon annanstans.

Det finländska företaget Mipro Oy har fastställts som leverantör av styrdonen för utdelarna på Digispårs EKA-banavsnitt. Ett styrdon för tågens utdelar eller OC (Object Controller) är en anordning som används i järnvägssystem för kontroll och styrning av bangårdsobjekt, såsom växlar, järnvägssignaler och annan banutrustning. OC-systemet fungerar som en slags mellanled mellan det centrala säkerhetssystemet (CSS, Central Safety System) och bangårdsobjekten längs själva spåret.

”I Digispår-projektet står vi inför något nytt, därför att för första gången i Finlands historia är ställverket uppdelat i två olika delar. Redan tidigare undertecknade Digispår ett upphandlingsavtal med Siemens om leverans av ett centralt säkerhetssystem och nu undertecknade vi ett avtal med finländska Mipro om leverans av styrdon för utdelar. Detta är en mycket viktig fråga över hela Europa, eftersom vi tack vare olika utrustningsleverantörer kan vara först i Europa med säkerhetsprovning av funktionaliteten hos EULYNX-gränssnittet och få viktiga lärdomar från EKA-spåret till implementeringsfasen av Digispår-projektet. Vi ser med stor entusiasm fram emot samarbetet med Mipro”, säger Juha Lehtola, projektchef på Trafikledsverket.

EULYNX är ett europeiskt utvecklingsprojekt som påbörjades 2014 med målet att harmonisera interna och externa gränssnitt för de ställverk som används för att styra tågtrafiken och trygga dess säkerhet. Standardiserade gränssnitt möjliggör en ny typ av modularitet hos ställverken och en mer linjär implementering av externa anpassningar. 

”För Mipro är upphandlingen av styrdon för utdelar mycket viktig och vi är glada över att få delta i den första fasen av Digispår-projektet på EKA-banavsnittet. Detta är en viktig etapp för Mipro eftersom vi är de första i Europa att tillverka ett på EULYNX-gränssnittet baserat styrdon för utdelar, vilket är det öppna gränssnittets väg mot den europeiska ETCS-arkitekturen (European Train Control System) för tågkontrollsystem”, säger Jari Pylvänen, verksamhetschef hos Mipro.

Arbetena pågår på banavsnittet

Förnyelsen i den första fasen omfattar i praktiken 190 kilometer bana där det nya säkerhetsanordningssystemet byggs upp. Som objekt för den första fasen utsågs avsnittet Lielax-Raumo/Björneborg, där arbetena redan är påbörjade i terrängen.

Digispår-projektet tar Finland i riktning mot en säkrare, effektivare och smidigare järnvägstrafik. I projektet förnyas det föråldrade systemet för tågkontroll och tas i bruk ett för Europa gemensamt radiobaserat tågkontrollsystem på hela järnvägsnätet. Digispår möjliggör säker trafik, högre servicenivå och ökad kapacitet, och skapar en långsiktig teknisk grund för den finländska järnvägstrafiken. Trafikledsverket, Fintraffic och kommunikationsministeriet genomför projektet i samarbete med andra aktörer.

Mipro är ett specialistföretag som har specialiserat sig på järnvägs- och industrisystem. Mipros system används för hantering av säkerheten i järnvägs- och tunnelbanetrafik samt i industriprocesser och för styrning av vatten- och energiförsörjning. Hemort för det växande företaget är Sankt Michel och bolaget är verksamt på den globala marknaden. Företagets kunder i Finland är exempelvis Trafikledsverket, Fintraffic Järnväg Ab, Huvudstadsregionens Stadstrafik Ab och talrika vatten- och energiförsörjningsbolag.