Trafikledsverket har undertecknat ett upphandlingsavtal om tjänster som bedömningsorgan för Digispår-projektets första kommersiella banavsnitt, sträckan Tammerfors–Björneborg/Raumo. Tjänsterna tillhandahålls av belgiska Certifer Belgorail SA, som har specialiserat sig på inspektions- och certifieringstjänster, både på nationell och internationell nivå.

På Digispår-projektets första kommersiella banavsnitt (EKA), sträckan Tammerfors–Björneborg/Raumo, moderniseras järnvägens säkerhetsanordningar och tågkontrollsystemet genom övergång till det europeiska ETCS-systemet (European Train Control System). Ibruktagning av systemet förutsätter godkännande från oberoende bedömningsorgan, så att systemets säkerhet och överensstämmelse med förordningarna kan säkerställas.

Certifer Belgorail SA har valts som leverantör av tjänster som bedömningsorgan. Det handlar om ett inspektions- och certifieringsorgan som har specialiserat sig på att tillhandahålla inspektions- och certifieringstjänster för nationella och internationella behov. Rollerna och ansvaren för bedömningsorganets tjänster fördelas enligt följande:

Bedömningsorganet (AsBo, Assessment Body) bedömer riskhanteringen och säkerheten i EKA-projektet, och säkerställer att systemet uppfyller järnvägssektorns säkerhetsstandarder och att alla risker har identifierats och hanterats på ett adekvat sätt.

Det anmälda organet (NoBo, Notified Body), å sin sida bedömer systemens kompatibilitet på banavsnittet EKA och säkerställer att systemen uppfyller de europeiska tekniska specifikationerna. NoBo utfärdar de EG-inspektionscertifikat som är en förutsättning för att ta systemen i bruk.

När igångkörningstillstånd söks för EKA-projektet förutsätter Traficom verifieringar från AsBo och NoBo som visar att systemet uppfyller alla säkerhets- och kompatibilitetskrav.