Järnvägstrafiken i Finland står inför en omvälvning. År 2025 inleddes med ett betydelsefullt beslut när riksdagen beviljade ett mandat på 10 miljoner euro och ett anslag på en miljon euro för 2025 för att sätta igång genomförandet av Digispår-projektet. I samma sammanhang har staten förbundit sig för ett genomförande av hela det 15-åriga projektet. Detta innebär att Trafikledsverket och Fintraffic Järnväg Ab tillsammans påbörjar modernisering av säkerhetsanordningarna, tågkontrollsystemet och trafikstyrningen samt trafikstyrningssystemen i bannätet i hela Finland.

Starten av implementeringsfasen är inte bara en milstolpe för Digispår-projektet, utan också en bredare investering i det finländska trafiksystemet. Det befintliga tågkontrollsystemet börjar närma sig slutet av sin livscykel och att underhålla det skulle bli dyrare än att bygga ett nytt system. Kostnadsuppskattningen för projektet är cirka 1,2 miljarder euro för åren 2025–2040.

Digispår är inte bara en teknisk reform, utan effekterna av det sträcker sig till hela samhället. Digispår säkerställer kontinuiteten för Finlands säkra tågtrafik. Moderniseringen möjliggör också effektivare och miljövänligare järnvägstrafik. Eliminering av gamla markbaserade utrustningar längs banan och idrifttagning av nya digitala lösningar minskar känsligheten för störningar och ökar systemens funktionssäkerhet. Bland annat stärks cybersäkerheten genom att tekniska system flyttas till centralt övervakade datacenter, vilket gör hanteringen av systemen enklare och effektivare.

Samtidigt förbättrar moderniseringen järnvägarnas punktlighet och effektivitet. Automatisering och digitalisering optimerar trafiken, minskar personalkostnaderna och ger energibesparingar. Målet är att uppnå årliga besparingar på miljontals euro. Antalet tekniska fel som orsakar förseningar minskas, och resenärerna och näringslivet kan tillhandahållas ett mer tillförlitligt och konkurrenskraftigt trafiksystem. De fördelar som Digispår-projektet genererar inhämtas till stor del med hjälp av det nya tågkontrollsystemet, i vilket Fintraffic planerar att investera 200 miljoner euro under de kommande 15 åren.  

Implementeringsfasen innebär också att Finland förstärker sin position inom den europeiska järnvägstrafiken. Digispår-projektet uppfyller av EU fastställda standarder och för Finlands järnvägsnät tekniskt närmare Centraleuropa. Detta stärker Finlands internationella förbindelser och förbättrar Finlands logistiska konkurrenskraft. De lösningar och den kompetens som har byggts upp i Digispår skapar betydande exportpotential för de deltagande företagen.

Digispår är inte bara en investering i infrastruktur, det är ett strategiskt val för en säker, effektiv och hållbar järnvägstrafik. Den implementeringsfas som nu påbörjas är ett steg mot ett modernt, säkert och effektivt järnvägsnät som betjänar både resenärerna och näringslivet långt in i framtiden.  

Sanna Järvenpää
Verkställande direktör för Fintraffics järnvägstrafikstyrning

Esa Sirkiä
Trafikledsverkets avdelningsdirektör för Digispår och trafikstyrningens upphandling