I diplomarbetet som gjordes för Digispår-projektet analyserades prestandaskillnaderna mellan multikanalsroutrar från fem olika tillverkare med hjälp av artificiell intelligens. Undersökningsresultaten visar att en av funktionslogikerna överträffar de andra, vilket stärker den undersökning som gjorts inom Digispår-projektet om att utnyttjandet av kommersiella radionätverk för tågkommunikation är en kostnadseffektiv lösning. Undersökningen erbjuder också värdefull information för framtida tågkommunikationslösningar, eftersom funktionslogiken för den framtida FRMCS multikanalsroutern ännu inte har fastställts

Det färska diplomarbetet för Digispår-projektet ger ny information om utnyttjandet av kommersiella radionätverk i det finländska Digispår-projektet. I arbetet jämfördes prestandaskillnader mellan multikanalsroutrar från fyra järnvägsleverantörer och en annan tillverkare genom att analysera fälttester som utförts på dem i Finland med hjälp av maskininlärning och avancerad dataanalys.

Resultaten visar att funktionslogiken för en viss tillverkares multikanalsrouter är överlägsen de andra. Den aktuella logiken uppnådde 100 procentig överensstämmelse med Digispår-projektets mål. Dessutom visade resultaten att även med begränsade nätverksanslutningar kan en godtagbar prestanda upprätthållas.

”Undersökningen bekräftar att användningen av offentliga mobilnät är en kostnadseffektiv och snabb lösning för framtidens järnvägskommunikation, vilket stöder Digispår-projektets mål att övergå till ett mer modernt och verkligt kostnadseffektivt kommunikationssystem”, säger Simon Indola, utvecklingschef för Digispår-projektet.

Diplomarbetet har väckt intresse även inom EU

Järnvägarnas kommunikationssystem övergår från GSM-R-teknologi (2G) mot den nya FRMCS-lösningen (Future Railway Mobile Communication System), vilket innebär särskilda utmaningar i Finland, där GSM-R redan har avvecklats. Till skillnad från andra länder har Finland genom ett undantagstillstånd från EU använt det nationella Virve-myndighetsnätet för tågkommunikation i stället för GSM-R-nätet. Undantagstillståndet har beviljats fram till dess att FRMCS tas i bruk.

I stället för att bygga helt ny nätverksinfrastruktur för införandet av EU:s nya järnvägsradionätverk endast för trafikstyrningsbehov har Digispår utrett användningen av kommersiella 4/5G-nätverk i enlighet med FRMCS-kraven genom anslutningar från tre olika operatörer.

Den framtida funktionslogiken för FRMCS multikanalsroutern har ännu inte fastställts, så undersökningen ger värdefull information för standardisering.

”Internationella järnvägsunionen (UIC) godkänner endast testade lösningar för den framtida tekniska specifikationen (TSI), så det nyligen publicerade diplomarbetet är särskilt betydelsefullt. Det har också väckt intresse inom Europeiska kommissionen och ERA, vilket understryker dess möjligheter att påverka framtidens järnvägskommunikationssystem”, säger Simon Indola.

Diplomarbetet har publicerats online. Du kan läsa den här.