För järnvägssektorn medför Digispår-projektet förändringar som kräver en ny typ av kompetens. EKA-banan, som ska byggas på banavsnittet Lielax-Raumo/Björneborg, är den första ETCS-banan för kommersiell tågtrafik som ska genomföras i Finland. EKA kommer att tas i bruk 2027 och för många järnvägsarbetare kommer den att vara den första kontakten med ETCS, och därför måste den operativa personalen utbildas för förändringen. Sektorutbildning-teamet inom Digispår har ansvaret för att lösa hur detta görs.

Teamet som ansvarar för utbildningen av sektororganisationerna påbörjade arbetet förra året med en analys av utbildningsbehovet för EKA, och vid denna analys kartlade man både den nuvarande kompetensnivån för yrkesuppgifter och de framtida kompetensbehov som övergången till ETCS-systemet på EKA-spåret (EKA = Ensimmäinen Kaupallinen Rataosa, första kommersiella banavsnittet) för med sig. Trafikledning, operatörer och underhållspersonal för säkerhetsanordningar identifierades som de för förändringen viktigaste yrkesgrupperna. 

I intervjuerna och workshopparna deltog huvudsakligen experter som arbetar i Digispår-projektet, men till intervjuer för kartläggning av befintlig kompetens kallades också yrkespersonal utanför projektet. 

”Jag tror att senast i workshopparna insåg många att ETCS-systemet kommer att medföra mycket nytt att tillägna sig för bansektorns yrkesfolk”, berättar Jaana Koivuniemi, specialist som ansvarade för analysarbetet. 

Övergången som berör hela sektorn måste ge akt på de olika behoven inom sektorns organisationer

I slutet av april 2024 inbjöds representanter från sektororganisationerna till Digispårs projektkontor för workshoppar om utbildningsmodeller. Målet för workshopparna var en dialog med sektororganisationerna för att i de olika utbildningsmodellerna kunna tillgodose behoven hos olika typer av organisationer. 

”Digispår är en betydande investering på järnvägstrafiken, så därför är en dialog med olika aktörer oundviklig”, säger Jari Ruotsalainen, ledare för Sektorutbildning-teamet. 

Det är möjligt att en del organisationer är kapabla och villiga att själva utbilda sin egen organisation, förutsatt att organisationens utbildare får nödvändig information i utbildarutbildningarna. För en del organisationer kan utbildningar som anskaffas som en köpt tjänst vara ett bättre alternativ. 

”Vi är beredda att erbjuda olika utbildningsmodellalternativ för olika yrkesgrupper, så att bansektorns aktörer får tillräcklig kunskap och kompetens för att kunna operera på ETCS-banan”, säger Ruotsalainen. 

Beslut om utbildningsmodellerna med anknytning till EKA-banan kommer att fattas i slutet av 2024 och i början av 2025, när effekterna av utbildningsmodellerna har diskuterats tillräckligt med organisationerna.