Digirata-hanke vetäytyy lyhyelle joulutauolle, minkä kunniaksi niputimme Digiradan kuluneen syksyn kohokohdat ja tulevan kevään tavoitteet samaan pakettiin.

Ennen joulun viettoon vetäytymistä on hyvä tarkastella vuoden onnistumisia sekä tähyillä jo ensi kevään tavoitteita kohti. Kulunut vuosi on ollut hankkeen osalta vauhdikas: huhtikuussa valmistui Digiradan selvitystyö, jonka jälkeen työryhmätyöskentely on edennyt monella rintamalla valmisteluiden parissa. Korona lisäsi tekemiseen oman vaikeuskertoimensa, mutta hankkeeseen osallistuvien organisaatioiden yhteispelillä ja avoimuudella kiperätkin tilanteet on taklattu. Onnistumisia ovat vauhdittaneet toimivat keskusteluyhteydet eurooppalaisiin yhteistyökumppaneihin.

  1. Merkittävä onnistuminen koettiin, kun Digirata nostettiin esiin Liikenne- ja viestintäministeriön Valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman (VLJS) valmistelutyössä. Suunnitelman 12-vuotinen rahoitusjänne on Digiradalle erityisen tärkeä, koska hanketta tullaan toteuttamaan näillä näkymin vielä monta vuosikymmentä.
  2.  Webinaarisarja kokosi marras- ja joulukuussa pitkälti yli toista sataa osallistujaa linjoille kuulemaan uuden rautatieliikenteen ekosysteemin avaamista mahdollisuuksista yrityksille. Digitalisaation näkymät ja keskustelut osoittivat konkreettisesti sen, että hanke kiinnostaa myös muilla toimialoilla. 

3.     Loppuvuodesta valmistelut huipentuvat sopimuksien allekirjoittamiseen Kouvola-Kotka/Hamina -rataosuudelle kaavaillun testiradan laitetoimittajan kanssa.

Kuinka Suomen raidejärjestelmiä kehitetään vuonna 2021?

Keväällä 2021 päätetään monta hankkeen tulevaisuutta vuosikymmeniksi eteenpäin määrittelevää asiaa. Tässä kolme niistä kolme innostavinta:

  1. Roll out, eli Digiradan käytännön toteuttamista valmisteleva työryhmä, on saanut etenemissuunitelman valmiiksi. Kyseessä on vieläpä uudelleentarkasteltu versio, eli mittavan projektin kokonaiskuva on tarkan valmistelutyön ansiosta piirretty aikatauluineen ja työvaiheineen.
  2. VLJSn valmistelutyö viedään keväällä loppuun ja tavoitteena on, että valtioneuvosto pystyy tekemään työn pohjalta päätökset tulevaisuuden linjoista.
  3. Keväällä aloitetaan intensiivinen täsmennysvaihe, kun testiradan konkreettisia teknisiä sisältöjä päästään suunnittelemaan ja lyömään lukkoon. Suunnittelutyössä halutaan hyödyntää mahdollisimman laajasti suomalaista asiantuntemusta ja yhteistyötä. Erityisen innostavaa on se, että jo nyt tiedetään testiradalle tarvittavan runsaasti sellaista teknologiaa, jota ei ole vielä keksittykään. Propellihatut saa siis laittaa luvan kanssa pyörimään!

Kiitos kuluneesta vuodesta! Oikein hyvää joulua ja vuotta 2021!