Viime keväänä perustetun Digiradan tavoitteiden kehitys- ja seurantaryhmän tavoitteena on tiivistää rautatiealan eri organisaatioiden välistä vuorovaikutusta ja yhteistyötä entisestään, jotta Digirata-hankkeesta saadaan suurin mahdollinen yhteiskunnallinen hyöty. Mitä aihealueita ryhmässä on käyty läpi? Entä miten yhteisiä tavoitteita selkeytetään?
Keväällä perustetun Digiradan tavoitteiden kehitys- ja seurantaryhmän viimeisimmässä tapaamisessa käytiin läpi Digirata-hankkeen tavoitteita ja eri organisaatioiden näkemyksiä tulevaisuuden rautatieliikenteestä. Ryhmän työskentelyssä on hyödynnetty kolmen horisontin viitekehystä, jonka avulla on tarkasteltu organisaatioiden ja koko rautatieliikenteen tärkeimpiä tavoitteita nykyhetkessä (1-5v), siirtymävaiheessa (5-15v) sekä tulevaisuudessa (15v+). Aikaulottuvuuden lisäksi tavoitteita on tarkasteltu ja tullaan tarkastelemaan Digiradan roolin näkökulmasta tavoitteen saavuttamisessa. Toimiiko Digirata tavoitteessa mahdollistajana, tekijänä, vai jotain muuta?
Ryhmä on tunnistanut eri organisaatioiden tavoitteista kahdeksan kategoriaa, jotka liittyvät Digirata-hankkeeseen: Yhteisen tietopohjan rakentaminen, liikenteen automaatio, kapasiteetin kasvattaminen, kustannustehokkuuden parantaminen, rautatieliikenteen jatkuvuuden varmistaminen, rautatieturvallisuuden parantaminen, energiatehokkuuden parantaminen sekä sujuvuuden parantaminen.
Keskusteluissa tarkennettiin, miten Digirata-hankkeen tavoitealueet tukevat rautatiealan pitkän aikavälin kehitystä. Lisäksi ryhmä käsitteli Digiradan roolia kansallisena suunnannäyttäjänä ja tarvetta avoimelle yhteistyölle. Keskustelussa nousivat esiin myös kansainvälisen sääntelyn vaikutukset sekä yhteisten tavoitteiden priorisointi
Loppuvuoden aikana tarkoituksena on haastatella syvemmin ryhmän työhön osallistuvia heidän oman organisaationsa liiketoiminnallisiin ja raideliikenteen kehittämiseen liittyviin tavoitteisiin.
“Tämän ryhmän myötä sekä Digiradan toteutusvaiheen suunnittelua tehdessämme olemme tunnistaneet tarpeen ymmärtää entistä paremmin rautatieliikenteen keskeisimpien toimijoiden tavoitteita, niiden Digirata-riippuvuutta ja kuinka tavoitteiden tulisi näkyä Digiradan toteutusvaiheen suunnittelussa ja ohjauksessa. Jatkamme yhteistyötä ja keskustelua kaikkien toimijoiden välillä, joihin Digirata vaikuttaa ja joiden panostusta tarvitaan Digiradan hyötyjen ulosmittaamiseen”, sanoo Fintrafficin raideliikenteenohjauksen toimitusjohtaja Sanna Järvenpää.
”Digirata on ainutlaatuinen suomalaisen yhteistyön kulttuuria ilmentävä hanke ja on ollut ilo huomata, kuinka luontevaa myös tämän ryhmän työskentely koko Suomen eduksi on ollut. Ryhmän jäsenorganisaatioiden tavoitteet ovat kunnianhimoisia, joka tekee ryhmässä käsiteltävistä aiheista monimutkaisia. Laajalla koko rautatiealan yhdistävällä yhteistyöllä pystymme kuitenkin mahdollistamaan tavoitteisiin pääsyn ja takaamaan suomalaisen rautatieliikenteen jatkuvuuden ja suunnannäyttämisen yhteiskunnallisessa liikennejärjestelmän kehityksessä”, summaa johtaja Raine Luntta Fintraffic Raiteesta.
Digiradan tavoitteiden kehitys- ja seurantaryhmää fasilitoivat Fintraffic ja Väylävirasto. Ryhmässä on edustajia VR:stä, HSL:stä, Fenniarailista, Pääkaupunkiseudun Junakalustosta, North Railista sekä Traficomista.