TamperePori/Rauma-rataosaa rakennetaan vilkasta vauhtia. Kuluneen vuoden painopiste on ollut maastotöissä, kuten kaapelointi- ja asennustöissä. Myös ensimmäiset järjestelmien integraatiotestaukset on päästy aloittamaan laboratorioympäristössä. Ensi vuonna painopiste siirtyy vähitellen testauksiin. 

Ensimmäistä kaupallista rataosaa (EKA) rakennetaan parhaillaan Tampere-Pori/Rauma-välille. Rataosan tarkoituksena on testata uutta eurooppalaista junakulunvalvontajärjestelmää (European Train Control System, ETCS) ja tarjota arvokasta tietoa Digiradan pitkäaikaisen, kustannustehokkuuden ja järkevän, koko Suomen kattavan toteutuksen suunnitteluun.

EKA-projektissa saatiin valmiiksi massiivinen valmistelutyö vuosina 2022–2023. Valmistelutyön tuloksena on saatu luotua näkemys ja vaatimuspohja siitä, miten uusi kulunvalvontajärjestelmä kokonaisuudessaan tullaan hankkimaan. 

“Perusteellisen valmistelutyön tuloksena meillä oli viime vuonna mahdollisuus viedä läpi isoja kilpailutuksia, kuten keskitetty turvajärjestelmä, ulkolaiteohjaimet ja kauko-ohjausjärjestelmät. Lokakuussa 2024 EKA-radan rakentaminen päästiin konkreettisesti aloittamaan. Tänä vuonna olemme olleet vahvasti maastossa, ja tehneet paljon rakentamista, kuten kaapelointi- ja asennustöitä. Kun rakentamista saadaan vielä eteenpäin, painopiste siirtyy vähitellen vuonna 2026 vahvemmin kohti testauksia”, sanoo EKA-projektin projektipäällikkö Aapo Tiilikainen.

Miten työt ovat edenneet tänä vuonna?

Keväällä saatiin valmiiksi ratateknisen oppimiskeskuksen (ROK) digilaboratorioympäristö, ja järjestelmien integraatiotestaukset ovat jo käynnistyneet. Käytännössä laboratorioympäristössä on tarkoitus testata keskitetyn turvajärjestelmän ja ulkolaitteiden yhteen toimivuutta. Myöhemmin laboratorioympäristössä on tarkoitus testata myös kaluston yhteen toimivuutta. Testilaboratorion ansiosta testausta tarvitsee tehdä mahdollisimman vähän maastossa. 

Tänä vuonna on tarkoitus saada valmiiksi kaapelireitit sekä syksyyn mennessä turvalaitejärjestelmän asennustyöt laitetiloissa. Myös kauko-ohjausjärjestelmän rakentaminen alkaa tänä vuonna.

Lisäksi ensimmäiset ETCS-baliisit rakentuvat rataosalle tämän vuoden puolella. Baliisien toimittajaksi valittiin Siemens Oy, joka toimittaa myös rataosalle myös keskitetyn turvajärjestelmän. 

Mitä on luvassa ensi vuonna?

Ensi vuonna aloitetaan SIT-testaukset (System IntegrationTesting, järjestelmäintegraation testaus), ja kun testaukset saadaan valmiiksi, loppuvuodesta 2026 on tarkoitus aloittaa myös operatiiviset testit. 

HTD-toiminnallisuudet (Hybrid Train Detection) tulevat EKA-rataosalle testivalmiuteen vuonna 2027. HTD-toiminnallisuuksien avulla voidaan saada merkittäviä kapasiteettihyötyjä etenkin tiiviimmin liikennöidyillä rataosuuksilla Digiradan myötä. HTD-ratkaisulla suojavälit voidaan toteuttaa ohjelmallisesti. 

“Olemme muutamassa vuodessa päässeet hämmästyttävän pitkälle uuden järjestelmän osaamisen osalta Suomessa. Siitä voimme digiratalaisten kanssa olla aidosti ylpeitä. En usko, että Euroopassa on yhtäkään vertailumaata, joka olisi samassa ajassa päässyt osaamisessa näin nopeasti tämän junan kyytiin kuin me. Tästä on hyvä jatkaa työskentelyä”, sanoo Tiilikainen.