Lokakuu 2024 merkitsi historiallista hetkeä Digirata-hankkeelle, kun ensimmäisen kaupallisen rataosan (EKA) rakentaminen käynnistyi Lielahti-Pori/Rauma-välillä kaapelireittiurakan myötä. EKA-rataosan rakentamisen aloittaminen symboloi Digirata-hankkeen etenemistä suunnittelupöydältä käytännön toteutukseen. Mitä kaikkea EKA-projektissa tapahtui vuonna 2024? Miltä näyttää ensi vuosi?
Digiradan ensimmäisen kaupallisen rataosan (EKA) rakentamissuunnittelu käynnistyi vuodenvaihteessa 2024. Vuoden aikana EKA-projekti on saavuttanut merkittäviä virstanpylväitä ja tuonut esiin arvokkaita oppeja tulevia rataosuuksia varten.
”EKA-rataosuuden suunnittelu on ollut ainutlaatuinen mahdollisuus valmistella uusia ratateknisiä ratkaisuja. Suunnittelu muodostaa meille pohjan, jonka päältä ponnistamme eteenpäin rakentamisen aikana. Digirata-hankkeen ensimmäinen rataosa on kuitenkin vasta alku suuremmalle vision toteuttamiselle. EKAn tehtävänä on järjestelmän rakentamisen rinnalla tarjota arvokasta tietoa Digiradan pitkäaikaisen kustannustehokkuuden ja järkevän, koko Suomea koskevan toteutuksen suunnitteluun”, sanoo EKAn projektipäällikkö Aapo Tiilikainen.
Rakentamissuunnitelma loi vankan pohjan toteutukselle
Rakentamissuunnittelun aikana tehtiin simulointeja, joilla saatiin varmistettua vuonna 2022 esisuunnittelussa tehtyjen ratkaisujen ja periaatteiden toimivuus. Suunnittelussa on otettu käyttöön uusi RATO22-ohje, joka ohjaa ETCS-suunnittelun toteutusta. Käytännön suunnittelutyö on nostanut esiin tarkennustarpeita ja kysymyksiä, joiden avulla ohjetta voidaan edelleen kehittää. Tavoitteena onkin hyödyntää EKAssa kertyneet opit ja tehdä parannuksia tulevia rataosuuksia varten osana toteutusvaiheen toteutussuunnitelmaa.
Marraskuussa valmistunut rakentamissuunnittelu tarjoaa vahvan pohjan rataosuuden toteutukselle. Suunnittelutyössä muun muassa tutkittiin ajolupamerkkien optimaalista sijoittelua, arvioitiin liikennepaikkojen suojastusvälejä ja virtuaalisten suojastusvälien hyödyntämistä, jotta rataosuudelle saadaan mahdollisimman tehokas liikennöintikapasiteetti sekä etsittiin ratkaisuja tasoristeysten liittämiseen ETCS-järjestelmään (Eurooppalainen junien kulunvalvontajärjestelmä).
Suunnitellut hankinnat toteutettiin onnistuneesti
EKA-rataosan vuoteen 2024 mahtui useita onnistuneita hankintoja. Keskitetyn turvalaitejärjestelmän (CSS) toimituksesta valittiin huhtikuussa vastaamaan Siemens Mobility Oy. Turvalaitehankinnan keskeisimpinä osina ovat uusi asetinlaite ja radiosuojastuskeskus. Ne ovat peruspilarit, joiden päälle Digiradan toiminnallisuudet voidaan rakentaa.
Ulkolaiteohjaimien (OC) ja kauko-ohjausjärjestelmän (CTC) toimittajaksi vahvistui loppuvuodesta kotimainen Mipro Oy. Ulkolaiteohjain on rautatiejärjestelmissä käytettävä laite, joka hallitsee ja ohjaa ulkona sijaitsevia laitteita kuten vaihteita, opastimia ja muita radan laitteita. Kauko-ohjausjärjestelmiksi kutsutaan niitä järjestelmiä, joiden avulla liikenneohjaaja ohjaa juna- ja vaihtoetyöliikennettä keskitetystä yhdestä liikenteenohjauspisteestä käsin sekä esimerkiksi suojaa ratatöitä.
Digirata-hankkeeseen tehdyt hankinnat ovat Euroopan laajuisestikin erittäin merkittäviä. Digirata-hanke koeponnistaa ensimmäisenä Euroopassa EULYNX-rajapinnan toimivuutta näin laajasti käytännössä.
Rakennusurakan myötä kohti konkretiaa
EKA-rataosan rakentamistyöt alkoivat kaapelireittiurakan myötä toden teolla Tampereen, Porin ja Rauman välisellä rataosuudella lokakuussa 2024. Työmaalla on muun muassa tehty alitusputkea ja akkukonttien asennuspohjia, mitattu ajolupamerkin paikkaa sekä putsattu kaapelikanavia.
Vuonna 2025 rakentaminen jatkuu, jolloin tehdään ulkolaitteiden asennustöitä sekä kaapelointia, turvalaitejärjestelmän asennustöitä sekä kauko-ohjausjärjestelmän rakentamista. Ensi vuonna on tarkoitus myös aloittaa laboratoriotestaukset. Rakentaminen jatkuu vuonna 2026, jolloin jatketaan muun muassa merkki- ja balliisiasennuksia. Rakentamisen on tarkoitus valmistua vuonna 2026.
”EKA-projektissa mukana olleet ovat tehneet tiivistä yhteistyötä kumppaneiden ja asiantuntijoiden kanssa varmistaakseen, että ensimmäisen kaupallisen rataosan rakentaminen etenee aikataulussa ja tavoitteiden mukaisesti. Tätä yhteistyötä on ilo päästä jatkamaan myös ensi vuonna”, sanoo Tiilikainen.