Eurooppalaisella junien kulunvalvontajärjestelmällä varustettua testiveturia ajetaan suljetulla rataosuudella Kouvola–Kotka–Hamina-välillä. Tarkoituksena on testata sekä veturi- ja ratalaitteiden että liikenteenohjausjärjestelmien toimivuutta. Testiradan avulla ETCS-operoinnista saadaan kokemusta aidossa rautatieympäristössä.
Maaliskuussa Digirata-hankkeessa on jälleen otettu merkittävä askel eteenpäin, sillä maastotestaukset ovat nyt alkaneet Kouvola–Kotka–Hamina-rataosuudella (KoKoHa). Testiajoja ajetaan 1970-luvun testiveturilla, joka on varusteltu eurooppalaisella junien kulunvalvontajärjestelmällä eli ETCS:llä (European Train Control System). Testiveturia ajetaan ETCS-testiradalla, jossa testataan sekä veturi- ja ratalaitteiden että liikenteenohjausjärjestelmien toimivuutta.
“Fiilis on tietysti hyvä, kun testaukset on saatu käyntiin. Täytyy silti muistaa, että olemme ihan alkuvaiheessa. Innolla odotamme testauksen tuloksia. Iso kiitos kaikille, ketkä ovat olleet mukana mahdollistamassa testien onnistuneen startin. Tässä on ollut valtava joukko ihmisiä, sidosryhmiä ja toimijoita mukana tekemässä tätä”, sanoo testausjärjestelmävastaava Jari Häyrynen.
Mitä oppeja testien suunnittelusta on tähän mennessä saatu ja miten testauksia tarkalleen ottaen hyödynnetään? Muun muassa näihin kysymyksiin saamme vastauksen Jari Häyrysen videohaastattelusta.