Digiradan ensimmäistä kaupallista rataosaa kutsutaan ns. EKA-radaksi ja se sijoittuu Tampere-Pori/Rauma-välille. Rata on pituudeltaan 190 kilometriä ja se toimii junakulunvalvonnan uuden järjestelmän suunnannäyttäjänä.
Suomi ottaa merkittävän askeleen kohti rautateiden digitalisaatioita, kun kaupalliseen käyttöön rakennetaan ensimmäistä kertaa radiopohjainen ETCS-järjestelmä (European Train Control System, eurooppalainen junakulunvalvontajärjestelmä) EKA-rataosalle osana Digirata-hanketta. Kyseessä on välttämätön korvausinvestointi, jota Suomelta edellytetään myös EU-tasolla. ETCS-järjestelmää on tähän saakka kokeiltu operatiivisen liikenteen ulkopuolellatestiradalla ja nyt järjestelmä tullaan ottamaan kaupallisen henkilö- ja tavarajunaliikenteen käyttöön.
Suomi ottaa junakuluvalvonnassa käyttöön modernin radioverkkopohjaisen ratkaisun. Käytetty radioverkko tulee perustumaan yhteiseurooppalaiseen FRMCS-järjestelmään (Future Railway Mobile Communication System) ja kaupallisten radioverkkojen käyttöön. Suomen erinomaiset kaupalliset radioverkot mahdollistavat luotettavan radioverkkoratkaisun luomisen kaupallisten verkkojen tuella, joiden avulla rakennetaan kustannustehokas ratkaisu EKA-rataosalle. Hyödyntämällä olemassa olevia verkkoyhteyksiä Suomen ei tarvitse rakentaa erillistä miljoonia maksavaa radioverkkoa.
Radioverkkopohjainen kulunvalvontajärjestelmä mahdollistaa fyysisien radanvarsilaitteiston vähenemisenradan varrella. Fyysisen ratainframäärän pieneneminen vähentää myös junaliikenteen häiriöitä ja häiriöistä palautuminen nopeutuu, mikä lisää liikenteen sujuvuutta. Lisäksi ratkaisu tuo mukanaan merkittäviä etuja mm. vähentäen kunnossapidon tarpeita ja mahdollistamalla liikenteen reaaliaikaista optimointia.
Junakuluvalvontajärjestelmän uusiminen on elinehto turvallisen ja sujuvan junaliikenteen jatkumiselle Suomessa. EKA-rata valmistuu liikennöitäväksi huhtikuussa 2027, ja se tarjoaa arvokasta tietoa Digiradan pitkäaikaisen kustannustehokkuuden ja järkevän koko Suomea koskevan toteutuksen suunnitteluun. Tämä hanke toimii merkittävänä virstanpylväänä Suomen rautatiejärjestelmän digitalisoinnissa.
Aikataulu ja kustannukset
- Liikenteelle huhtikuussa 2027 ensimmäisen vaiheen osalta
- 130 miljoonaa euroa, joka on osa Kehitys- ja verifiointivaiheen rahoitusta