Uuden vuoden lähestyessä on hyvä hetki pysähtyä ja katsoa kulunutta vuotta taaksepäin. Mitkä ovat niitä asioita, jotka veivät Digirataa tänä vuonna eteenpäin, ja mitä on odotettavissa tulevana vuonna 2022? Vuodelta 2021 voidaan nostaa kohokohtina esiin erityisesti valmisteluvaiheen loppuunsaattaminen, rahoituksen varmistaminen kehitys- ja verifiointivaiheeseen sekä allianssisopimuksen solmiminen Väyläviraston ja Fintraffic Raide Oy:n välillä.
Valmisteluvaiheesta siirryttiin kehitys- ja verifiointivaiheeseen
Neljästä vaiheesta koostuvan Digirata-hankkeen toinen vaihe eli valmisteluvaihe saatiin päätökseen kesällä 2021. Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisema loppuraportti Kohti digitaalista ja älykästä rautatieliikennettä julkaistiin kesällä. Raportissa muun muassa tarkennettiin hankkeen toteuttamissuunnitelmaa ja kirkastettiin tavoitteita.
Digiradan kolmas vaihe eli kehitys- ja verifiointivaihe sai selkeän startin, kun vaiheen rahoitus varmistui juhannusviikolla. Vaiheen määräraha on 130 miljoonaa euroa.
“Kehitys- ja verifiointivaihe on organisoitunut hyvin ja olemme saaneet mukaan parhaita asiantuntijoita. Myös vaiheen ensimmäiset rekrytoinnit ensi vuodelle on tehty”, kertoo hankejohtaja Jari Pylvänäinen Fintrafficilta.
Töitä hankkeessa on tehty nopeatempoisesti koko vuoden ajan. Yksi tärkeä virstanpylväs oli allianssisopimuksen solmiminen Väyläviraston ja Fintraffic Raide Oy:n kesken. Tämä sopimus mahdollistaa kehitys- ja verifiointivaiheen viemisen eteenpäin ja se on voimassa vuoden 2022 loppuun saakka. Osapuolet valmistelevat palvelusopimusta, joka ulottuisi vuoteen 2027.
Vuosi 2022 painottuu kehitystyöhön
Digirata otti loppuvuonna konkreettisia askeleita, kun Suomen ensimmäiseksi Digirata-rataosaksi varmistui lokakuussa Tampere-Pori/Rauma -rataosuus. Se tulee olemaan ensimmäinen nimenomaan kaupallisessa käytössä oleva Digirata-rataosuus. Ensi vuonna kehitystyö tarkentuu, sillä sen tekniset ratkaisut määritellään mahdollisimman pitkälle ja samalla aloitetaan keskustelut Euroopan unionin rautatievirasto ERA:n kanssa Digiradan ratkaisuista.
Myös testi- ja laboratorio-olosuhteissa otetaan ensi vuonna merkittäviä askeleita. ”Digiradan ERTMS-laboratoriotestaus etenee vauhdilla. Laboratorion ensimmäinen virtuaaliversio on toimitettu testausta varten Kouvola-Kotka/Hamina -rataosuudelle, kertoo projektipäällikkö Juha Lehtola Väylävirastosta. ”Laboratorio muodostaa testiympäristön, jossa voidaan testata laitteita ja järjestelmiä yhdessä. Ensi vuoden aikana luodaan virtuaalisessa laboratoriossa näkemystä siitä, millaisia testejä oikealla testiradalla ajetaan vuonna 2024. Laboratorion lopullinen versio on odotettavissa vuoden 2022 loppupuolella”, Lehtola jatkaa.
Vuonna 2022 tehdään myös koeajoja uudenlaisella paikannusjärjestelmällä. Suomen rataverkolla testataan paikannus- ja sensorifuusiojärjestelmää ja tutkitaan niiden toimivuutta. Lisäksi määritellään Digiradan turvalaitejärjestelmät ja funktiot tulevaa kilpailutusta varten. Lisäksi valmisteluvaiheessa tehdyt teknologiavalinnat alkavat konkretisoitua, kun hankintoja käynnistetään ja aloitetaan yhteistyö toimittajien kanssa.
”Tämä vuosi Digiradassa on ollut aikamoinen. Meillä on paljon aihetta juhlaan – niin pieneen kuin suurempaankin! Nyt on kuitenkin aika rauhoittua juhlapyhien viettoon. Ja sen jälkeen suunnata katseet kohti innovatiivista vuotta 2022. Vuosi tulee olemaan hankkeelle merkityksellinen. Kiitos kuluneesta vuodesta ja oikein hyvää joulua,” summaavat sekä Pylvänäinen että Lehtola kulunutta vuotta.