Väylävirasto on tehnyt hankintapäätökset arviointilaitospalveluista Digirata-hankkeen ensimmäiselle kaupalliselle rataosalle Tampere–Pori/Rauma-välille. Palvelut toimittaa belgialainen Certifer Belgorail SA, joka on erikoistunut tarkastus- ja sertifiointipalveluihin sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla. 

Digirata-hankkeen ensimmäisellä kaupallisella rataosalla (EKA) Tampere-Pori/Rauma-välillä modernisoidaan rautatieturvalaitteet ja junien kulunvalvontajärjestelmä siirtymällä eurooppalaiseen ETCS-järjestelmään (European Train Control System). Järjestelmän käyttöönotto edellyttää riippumattomien arviointilaitosten hyväksyntää, jotta voidaan varmistaa järjestelmän turvallisuus ja säädöstenmukaisuus.  

Arviointilaitospalveluiden toimittajaksi on valittu Certifer Belgorail SA. Kyseessä on tarkastus- ja sertifiointielin, joka on erikoistunut tarjoamaan tarkastus- ja sertifiointipalveluja kansallisiin ja kansainvälisiin tarpeisiin. Arviointilaitospalveluiden roolit ja vastuut jakautuvat seuraavasti: 

Assessment Body (AsBo) arvioi EKA-projektin riskienhallintaa ja turvallisuutta varmistaen, että järjestelmä täyttää rautatiealan turvallisuusstandardit ja että kaikki riskit on tunnistettu ja hallittu asianmukaisesti. 

Notified Body (NoBo) puolestaan arvioi EKA-rataosan järjestelmien yhteentoimivuutta ja varmistaa, että ne täyttävät eurooppalaiset tekniset eritelmät. NoBo myöntää EY-tarkastustodistukset, jotka ovat edellytys järjestelmien käyttöönotolle. 

Kun EKA-projektin käyttöönottolupaa haetaan, Traficom edellyttää AsBolta ja NoBolta saatavia todenteita, jotka osoittavat, että järjestelmä täyttää kaikki turvallisuus- ja yhteentoimivuusvaatimukset.