Digiradan EKA-rataosalla (ensimmäinen kaupallinen rataosa) on tarkoitus käyttää junien yhteydenpitoon radioverkkoratkaisua, jossa hyödynnetään kaupallisia verkkoyhteyksiä. Digirata on yhteistyössä suomalaisten teleoperaattoreiden kanssa suunnittelemassa yhteisen häiriökarttanäkymän, joka mahdollistaa junien tehokkaan liikennöinnin. 

Digirata on selvittänyt mahdollisuutta saada suomalaisilta kaupallisilta teleoperaattoreilta häiriötietoja, joiden avulla voidaan ehkäistä liikennehäiriöitä raideliikenteessä. Selvitystyö on saatu onnistuneesti päätökseen, ja yhteistyössä kolmen suomalaisen kaupallisen teleoperaattorin kanssa on todettu, että voidaan luoda karttanäkymä, jossa voidaan yhdistää yhtäaikaisesti kolmen teleoperaattorin häiriötiedot. 

”Teleoperaattoreilta saadut tiedot suunnitelluista sekä suunnittelemattomista radioverkkohäiriöistä on onnistuttu yhdistämään yhdeksi hallittavaksi kokonaisuudeksi. Tämä on ainutlaatuinen konsepti, jota ei ole tietääksemme tehty vielä missään muualla. Teleoperaattoreiden yhteistyöhalukkuus on ollut valtava. Tämä on hyvä esimerkki siitä, kuinka Suomen digitalisaatioratkaisut ovat maailman kärkeä. Tällaisia ratkaisuja ei pystyttäisi luomaan ilman toimivaa yhteistyökykyä, jota olemme teleoperaattoreiden kanssa päässeet todistamaan”, sanoo projektipäällikkö Simon Indola

”Suomen rautatiesektorilla tehdään täysin uutta. Yhteistyössä teleoperaattoreiden kanssa tehty järjestelmä tulee taatusti herättämään kiinnostusta, sillä muualla maailmassa seurataan mielenkiinnolla, miten Suomessa onnistutaan hyödyntämään jo olemassa olevia kaupallisia radioverkkoyhteyksiä junien yhteydenpitoon. Erillisen 5G-tason viestintäverkon rakentaminen vain rautatieliikenteen käyttöön maksaisi satoja miljoonia euroja”, jatkaa Indola. 

Mahdollisia yhteyshäiriöitä voidaan ennakoida

Teleoperaattoreiden tarjoamat häiriötiedot ja yhdessä kehitetty järjestelmä ovat olennaisia, sillä Digirata aikoo hyödyntää kaupallisia radioverkkoja junien yhteydenpitoon. Kun junien ja liikenteenohjauksen välinen viestintä siirtyy radioaaltoihin, on kriittisen tärkeää varmistaa jatkuva yhteys. 

Häiriötietojen avulla voidaan ennakoida mahdollisia radio- ja yhteyshäiriöitä, mikä auttaa ehkäisemään liikennehäiriöitä. On tärkeää, että liikenneohjaajat tietävät mahdollisista häiriöistä tai huoltokatkoksista, jotta he voivat varmistaa tietyn rataosuuden turvallisuuden. 

”Suurin hyöty yhteisestä häiriökarttanäkymästä on se, että voimme ennakoida mahdollisia yhteyshäiriöitä ennen kuin raideliikenneohjaaja antaa veturinkuljettajalle ajoluvan. Teleoperaattoreiden kanssa kehitetyn järjestelmän avulla voimme toteuttaa niin sanottua ennakoivaa valvontaa. Seuraavaksi on päätettävä, kuka vastaa yhteyksien valvonnasta ja miten se toteutetaan”, sanoo Indola. 

Karttakuva
Kuvakaappaus karttanäkymästä.