Väylävirasto on solminut sopimuksen Relesoft Oy:n kanssa EULYNX-rajapintatestausjärjestelmän ja siihen kuuluvien palveluiden toimittamisesta Digirata-hankkeeseen. Rajapintatestauksen tavoitteena on varmistaa, että uusien hankittujen turvalaitteiden rajapinnat toteutetaan oikein ja EULYNX-määritysten mukaisesti ensimmäisellä kaupallisella rataosalla (EKA) Tampere–Pori/Rauma-välillä.
Testausjärjestelmä ja -palvelut ovat keskeisessä roolissa järjestelmäintegraatiotestauksen sekä käyttöönottotestauksen vaiheissa, lisäten kehitys- ja hyväksymistestausprosessien läpinäkyvyyttä ja joustavuutta. Järjestelmää käytetään tarkasteltaessa turvalaitetoimittajia Miproa ja Siemens Mobilityä, jotka ovat Suomen ensimmäisen kaupallisen monitoimittajapohjaisen EULYNX-turvalaitejärjestelmähankkeen järjestelmätoimittajat.
EULYNX on vuonna 2014 aloitettu eurooppalainen kehitysprojekti, jonka tavoitteena on harmonisoida junaliikenteen ohjaukseen ja turvaamiseen käytettävien asetinlaitteiden sisäisiä ja ulkoisia rajapintoja. Standardoidut rajapinnat mahdollistavat turvalaitejärjestelmien uudenlaisen modulaarisuuden. Tämä realisoituu käytännössä useamman toimittajan järjestelmien sujuvana yhteensovittamisena sekä mahdollistaa elinkaaren aikaisen uudistamisen ilman riippuvuutta alkuperäisestä järjestelmän toimittajasta.
“Relesoftille valinta Digirata-hankkeen EULYNX-testausjärjestelmän toimittajaksi on merkittävä tunnustus suomalaiselle järjestelmäkehitysosaamiselle. Testijärjestelmä ja simulaatiot ovat tärkeä ensimmäinen osa turvalaitejärjestelmän hallintakokonaisuutta. Toivottavasti voimme vielä myöhemmin tarjota myös elinkaarenhallinnan palvelut Suomen Digirata-hankkeen hyödyksi ”, sanoo Relesoftin toimitusjohtaja Markus Melander.
“EULYNX-testausjärjestelmä on tärkeä askel kohti monitoimittajaympäristössä toimivaa raideliikennettä. Testausalustan avulla varmistamme, että järjestelmien välinen kommunikaatio on virheetöntä ja että ratkaisut täyttävät EU-tason vaatimukset. Tämä luo edellytykset skaalautuvalle, modulaariselle ja kilpailukykyiselle raideliikenteen järjestelmäkehitykselle pitkälle tulevaisuuteen”, sanoo EKA-projektin projektipäällikkö Aapo Tiilikainen.
Digirata-hanke vie Suomea kohti turvallisempaa, tehokkaampaa ja sujuvampaa rautatieliikennettä. Hankkeessa uudistetaan vanhentunut junien kulunvalvontajärjestelmä ja otetaan käyttöön yhteiseurooppalainen radiopohjainen kulunvalvonta koko rataverkolla. Digirata mahdollistaa turvallisen liikenteen, paremman palvelutason ja kapasiteetin kasvun, ja se luo pitkän aikavälin teknologisen perustan suomalaiselle raideliikenteelle. Väylävirasto, Fintraffic ja liikenne- ja viestintäministeriö toteuttavat hanketta yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.