Digiradan ETCS-testiradalla on tänä vuonna keskitytty ensimmäisen kaupallisen rataosan (EKA) ja toteutusvaiheen järjestelmiä tukeviin osa-alueisiin. Kevään ja kesän aikana on suoritettu jarrutus- ja baliisitestejä. Syksylle suunnitteilla on kalustopainotteiset kokeet, erityisesti automaattiajoon (ATO) liittyen. ATO-järjestelmä on täysin uusi, jota testataan ensimmäistä kertaa Suomessa.
Digiradan ETCS-testiradalla (European Train Control System) on suoritettu kevään ja alkukesän aikana jarrutus- ja baliisitestejä. Testien tavoitteena on tuottaa arvokasta tietoa järjestelmien toiminnallisuudesta sekä tukea järjestelmien kehitystyötä.
Jarrutustestit ovat tärkeässä roolissa eri vaunutyypeillä suoritettujen jarrukäyrien analysoinnissa. Niiden avulla pyritään esimerkiksi liukkaankelin konseptin kehittämiseen sekä kansallisten teknisten parametrien verifiointiin. Baliisitestien avulla taas on kerätty kokemuksia ja tietoa siitä, miten ETCS-järjestelmän toimintalogiikka käyttäytyy käytännössä, mikä on olennaista tulevan järjestelmän luotettavuuden ja tehokkuuden varmistamisessa.
“Viime vuoden testauksissa painopiste oli ETCS-järjestelmän perustoimintojen ja testausprosessien kehittämisessä. Tällöin keskityttiin muun muassa maastotestauksen organisoinnin ja suorittamisen prosesseihin, joiden pohjalta luotiin toimivat käytännöt. Tänä vuonna testaus keskittyy vahvemmin EKAn ja toteutusvaiheen järjestelmiä tukeviin osa-alueisiin”, sanoo testausjärjestelmävastaava Jari Häyrynen.
Digiradan testejä valmistellaan noin 15–20 hengen voimin. Päivittäisessä kenttätestauksessa osallistujamäärä vaihtelee testin aihepiiristä riippuen: mukana on tyypillisesti noin 5–10 henkilöä. Tiimien monialainen osaaminen mahdollistaa tarkat ja luotettavat tulokset, jotka tukevat järjestelmäkehitystä laajasti.
Syksyllä testataan automaattista junaoperointia
Jarru- ja baliisitestaukset jatkuvat vielä kesätaukoon saakka. Syksyllä testaus saa uuden painopisteen, kun suunnitteilla on kalustopainotteisia kokeita, erityisesti ATO-järjestelmään liittyen.
Digirata-hankkeessa tavoitteena on ottaa käyttöön automaattinen junaoperointi, jolloin junat kiihdyttävät, jarruttavat ja pysähtyvät asemille itsenäisesti automaatiojärjestelmän ohjaamina. Testausten avulla varmistetaan, että järjestelmät tukevat tulevaisuuden automaattisen liikenteen tavoitteita mahdollisimman kattavasti.
“Syksyn ATO-testaukset ovat iso ponnistus. Varsinaisia ATO-järjestelmiä ei tietääkseni ole aiemmin Suomen rautatieliikenteessä testattu tai käytetty. Edessä on vielä paljon työtä, mutta eri toimijoiden tiiviin yhteistyön ja testiradan testauksista kertyneiden oppien avulla meillä on kaikki edellytykset toteuttaa myös automaattiajoon liittyvät tarvittavat testaukset ja oppia edelleen lisää erityisesti tästä Suomessa uudesta teknologiasta. Automaattiajoon liittyvillä testauksilla saadaan tärkeää tietoa ja oppia erityisesti Digiradan toteutusvaiheeseen”, sanoo Testaus ja hyväksynnät -vastuualueen päällikkönä työskentelevä Mikko Natunen.