Väylävirasto on valinnut WSP Finland Oy:n toimittamaan käyttöönottotarkastukset Digiradan ensimmäiselle kaupalliselle rataosalle Tampere–Pori/Rauma-välille. Hankinnan tavoitteena on varmistaa Digiradalle hankittavan turvalaitekokonaisuuden laadukas ja vaatimustenmukainen käyttöönotto.

Tampere-Pori/Rauma-rataosalle rakennetaan ensimmäistä kertaa Suomessa kaupalliseen käyttöön radiopohjainen ETCS-järjestelmä (European Train Control System, eurooppalainen junankulunvalvontajärjestelmä) osana Digirata-hanketta. Keskeinen osa ETCS-kulunvalvontajärjestelmää on turvalaitekokonaisuus, johon sisältyy keskitetty turvalaitejärjestelmä (CentralisedSafety System, CSS) sekä ulkolaiteohjaimet (Object Controller, OC). 

Väylävirasto on valinnut WSP Finland Oy:n suorittamaan Tampere-Pori/Rauma-rataosan turvalaitekokonaisuuden käyttöönottotarkastuksen.Käyttöönottotarkastus kattaa turvalaitekokonaisuuden lisäksimyös rajapinnat B-luokan järjestelmiin, kuten asetinlaitteeseen, junankulunvalvontajärjestelmään, kauko-ohjaukseen ja tievaroituslaitoksiin sekä 14 integroitua tievaroituslaitosta, joiden toiminnallisuudet sisältyvät tarkastukseen.

Tarkastustyöhön kuuluu lisäksikauko-ohjausrajapintaa käsittelevän SCI-CC-rajapintakuvauksen (Control Center)analysointi,kauko-ohjausjärjestelmän (CentralizedTraffic Control, CTC) tarkastuspalveluiden tukeminen sekä tarkastusajot veturilla, jossa varmennetaan muun muassaradiosuojastuskeskuksenvaatimustenmukaisuus ja tarkastetaan veturilaitteiston (On Board Unit, OBU) kuljettajapaneelit. 

 Käyttöönottotarkastuksessa hyödynnetään laboratorioympäristöä. Laboratorio rakennetaan Kouvolassa sijaitsevaan Väyläviraston ratatekniseen oppimiskeskukseen, jonne asennetaan kaikki keskeiset osajärjestelmät: CSS, OC ja CTC. Tämä mahdollistaa järjestelmien tarkastamisen hallitussa ja tehokkaassa testiympäristössä ennen käyttöönottovaihetta, sanoo projektipäällikkö Aapo Tiilikainen

Toimeksianto käynnistyy täsmennysvaiheella, joka kestää 31.5.2025 asti. Täsmennysvaiheessa suunnitellaan tarkastustoimet erityisesti rajapintojen EULYNX-vaatimustenmukaisuuden osoittamiseksi.Varsinaiset tarkastustyöt valmistuvat 31.12.2028 mennessä.

Digirata-hanke vie Suomea kohti turvallisempaa, tehokkaampaa ja sujuvampaa rautatieliikennettä. Hankkeessa uudistetaan vanhentunut junien kulunvalvontajärjestelmä ja otetaan käyttöön yhteiseurooppalainen radiopohjainen kulunvalvonta koko rataverkolla. Digirata mahdollistaa turvallisen liikenteen, paremman palvelutason ja kapasiteetin kasvun, ja se luo pitkän aikavälin teknologisen perustan suomalaiselle raideliikenteelle. Väylävirasto, Fintraffic ja liikenne- ja viestintäministeriö toteuttavat hanketta yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.

Lisätietoja:

Aapo Tiilikainen
EKA-projektin projektipäällikkö