Tampere-Pori/Rauma-välillä käyttöönotetaan vuonna 2027 Suomen ensimmäinen kaupallinen rataosuus, joka on varustettu eurooppalaisella junakulunvalvontajärjestelmällä ETCS (European Train Control System). Tämä tuo rautatiealalle suuria muutoksia, sillä ETCS-järjestelmä on uusi kokemus monille alan toimijoille. Jotta muutos onnistuu, operatiivinen henkilöstö tarvitsee kattavaa koulutusta uuteen järjestelmään. 

Digirata-hankkeen koulutustiimi on selvittänyt, miten eri ammattiryhmät voidaan valmentaa ETCS-järjestelmän käyttöönottoon. Huhtikuussa 2024 koulutustiimi järjesti neljä työpajaa (Liikenteenhallinta, Liikennöitsijät ja kaluston haltijat, Käyttöönottajat ja Kunnossapitäjät), joihin kutsuttiin sektoriorganisaatioiden edustajia. Työpajojen tavoitteena oli kerätä eri organisaatioiden näkemyksiä ja tarpeita, jotta koulutusmallit palvelisivat mahdollisimman hyvin alan monimuotoisia osaamistarpeita. 

Ennen työpajoja luotiin ensimmäiset versiot eri sektoreiden toimijoiden opetussuunnitelmista, jotka toimivat työpajoissa keskustelun pohjana. Työpajoihin osallistuneille lähetettiin etukäteen materiaalia, joiden avulla he voivat orientoitua työpajoihin etukäteen.  

Kevään työpajoissa oli esillä seuraavat koulutusmallivaihtoehdot: 

  • Kouluttajakoulutusmalli 
  • Ulkopuolinen kouluttaja -malli 
  • Digimestarit-koulutusmalli (pienille organisaatioille) 
  • Hybridimalli 
  • Omatoimimalli 
  • Mahdollisuus ehdottaa jotakin muuta koulutusmallia 

Käyttöönottajien, liikenteenhallinnan ja veturin kuljettajien koulutusmalleista on tehty jo päätökset. Kunnossapidon koulutusmallin päätös tullaan tekemään vuoden 2025 ensimmäisen kvartaalin aikana. 

Liikenteenhallinnan ja veturinkuljettajien koulutusmallit päätökseen joulukuussa 2024

Liikenteenhallinnan osalta koulutukseksi valittiin kouluttajakoulutusmalli. Tämä tarkoittaa, että organisaation henkilöt suorittavat Digirata-hankkeen tarjoaman koulutuksen ja siirtävät oppimansa tiedot edelleen omalle organisaatiolleen. Veturinkuljettajien koulutus toteutetaan hybridimallina. Tässä mallissa voidaan yhdistää organisaation sisäisen kouluttajan vetämät opinnot, rautatiealan oppimisverkoston ja osittain ulkopuolisen kouluttajan koulutukset. Veturinkuljettajien koulutusta valvoo Traficom, ja koulutuksista on vastuussa Traficomin hyväksymät koulutuslaitokset. 

”Työpajojen aikana eri ammattiryhmät arvioivat, mitkä mallit sopivat heille parhaiten. Näiden etukäteisvalintojen pohjalta päätimme jatkaa liikenteenhallinnan kouluttajakoulutusmallilla ja veturinkuljettajien hybridimallilla”, kertoo Sektorin koulutukset -tiimin vetäjä Jari Ruotsalainen

Tiedonvaihto tärkeänä osana koulutusta

Työpajoissa esille nousi myös ehdotus yhteisestä koulutusmoduulista liikenteenohjaukselle ja veturinkuljettajille. Yhteiskoulutuksena suoritettava koulutusmoduuli voisi tehostaa tiedonvaihtoa ammattiryhmien välillä jo koulutusvaiheessa. Vaikka tämä koulutusmoduuli rajattiin toistaiseksi pois päätösesityksestä, sen toteutusta tarkastellaan uudelleen vuoden 2025 alussa. 

Koulutuskokonaisuuden suunnittelussa huomioidaan myös viranomaisten asettamat vaatimukset. Tämä varmistaa, että koulutuksen sisältö ja toteutus täyttävät kaikki turvallisuuteen ja kelpoisuuteen liittyvät määräykset.