Digirata-hankkeessa viedään Suomea kohti tehokkaampaa ja sujuvampaa rautatieliikennettä. Tavoitteena on siirtyä junien kulunvalvonnassa yhteiseurooppalaiseen radiopohjaiseen kulunvalvontaan Suomen koko rataverkolla. Digirata ja Mipro Oy ovat allekirjoittaneet sopimuksen ulkolaiteohjaimien toimittamisesta Digiradan ensimmäiselle kaupalliselle rataosalle (ns. EKA-rataosa), Lielahti-Rauma/Pori-välille. Sopimuksen myötä Suomi jatkaa edelläkävijänä Euroopassa, sillä vastaavanlaista teknologista ratkaisua ei ole muualla vielä tehty. 

Digiradan EKA-rataosan ulkolaiteohjaimien toimittajaksi on vahvistunut suomalainen Mipro Oy. Junien ulkolaiteohjain eli OC (Object Controller) on rautatiejärjestelmissä käytettävä laite, joka hallitsee ja ohjaa ulkona sijaitsevia laitteita kuten vaihteita, opastimia ja muita radan laitteita. OC-järjestelmä toimii eräänlaisena välikätenä keskitetyn turvalaitejärjestelmän (CSS) ja itse raiteiden varrella olevien laitteiden välillä. 

”Olemme Digirata-hankkeessa uuden äärellä, sillä ensimmäistä kertaa Suomen historiassa asetinlaite on hajotettu niin sanotusti kahteen eri osaan. Jo aiemmin Digirata allekirjoitti hankintasopimuksen keskitetyn turvalaitejärjestelmän toimittamisesta Siemensin kanssa ja nyt allekirjoitimme sopimuksen ulkolaiteohjaimien toimittamisesta kotimaisen Mipron kanssa. Tämä on Euroopan laajuisesti erittäin merkittävä asia, sillä eri laitetoimittajien ansiosta voimme ensimmäisenä Euroopassa koeponnistaa EULYNX-rajapinnan toimivuuden ja saada tärkeitä oppeja EKA-radalta Digirata-hankkeen toteutusvaiheeseen. Odotamme yhteistyötä Mipron kanssa suurella innolla”, sanoo projektipäällikkö Juha Lehtola Väylävirastosta. 

EULYNX on vuonna 2014 aloitettu eurooppalainen kehitysprojekti, jonka tavoitteena on harmonisoida junaliikenteen ohjaukseen ja turvaamiseen käytettävien asetinlaitteiden sisäisiä ja ulkoisia rajapintoja. Standardisoidut rajapinnat mahdollistavat asetinlaitteiden uudenlaisen modulaarisuuden sekä ulkoisten sovitusten suoraviivaisemman toteutuksen.  

”Miprolle ulkolaiteohjainhankinta on erittäin tärkeä ja olemme iloisia, että saamme olla mukana Digirata-hankkeen ensimmäisessä vaiheessa EKA-rataosuudella. Tämä on tärkeä etappi Miprolle, sillä teemme ensimmäisenä Euroopassa EULYNX-rajapintaan pohjautuvan ulkolaiteohjaimen, joka on avoimen rajapinnan tie kohti eurooppalaista junien kuunvalvontaa ETCS-arkkitehtuuria (European Train Control System)”, sanoo Mipron liiketoimintajohtaja Jari Pylvänen

Sopimuksen allekirjoittivat Väylävirasto ja Mipro Oy.  

Työt rataosalla parhaillaan käynnissä

Ensimmäisen vaiheen uudistus käsittää käytännössä 190 kilometriä rataa, johon uusi turvalaitejärjestelmä rakennetaan. Ensimmäisen vaiheen kohteeksi valikoitui Lielahti-Rauma/Pori-väli, jossa työt ovat jo käynnistyneet maastossa.  

Digirata-hanke vie Suomea kohti turvallisempaa, tehokkaampaa ja sujuvampaa rautatieliikennettä. Hankkeessa uudistetaan vanhentunut junien kulunvalvontajärjestelmä ja otetaan käyttöön yhteiseurooppalainen radiopohjainen kulunvalvonta koko rataverkolla. Digirata mahdollistaa turvallisen liikenteen, paremman palvelutason ja kapasiteetin kasvun, ja se luo pitkän aikavälin teknologisen perustan suomalaiselle raideliikenteelle. Väylävirasto, Fintraffic ja liikenne- ja viestintäministeriö toteuttavat hanketta yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. 

Mipro on raideliikenteen ja teollisuuden järjestelmiin erikoistunut asiantuntijayritys. Mipron järjestelmiä käytetään rautatie- ja metroliikenteen sekä teollisuusprosessien turvallisuuden hallinnassa ja vesi- ja energiahuollon prosessien ohjauksessa. Kasvavan yrityksen kotipaikka on Mikkeli, ja yhtiö toimii globaaleilla markkinoilla. Yhtiön asiakkaita Suomessa ovat esimerkiksi Väylävirasto, Fintraffic Raide Oy, Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy ja lukuisat vesi- ja energiahuollon yhtiöt. 

WhatsApp Image 2024 10 29 at 15 07 18
Kuvassa vasemmalta oikealle Esa Sirkiä ja Aapo Tiilikainen Väylävirastosta, Kari Haapala ja Jari Pylvänen Miprosta sekä Johanna Kuismin Digiradasta.