Digirata-hanke tuo rautatiealalle muutoksia, jotka vaativat uudenlaista osaamista. Tampere-Pori/Rauma-radalle rakennettava EKA-rata on ensimmäinen Suomessa toteutettava kaupallisen junaliikenteen käyttöön tuleva ETCS-rata (European Train Control System). Vuonna 2027 käyttöönotettava EKA tulee olemaan monelle rautatiealalla työskentelevälle ensikosketus ETCS-järjestelmään, joten raidealan operatiivinen henkilöstö on koulutettava muutokseen. Digiradan Sektorin koulutukset -tiimin vastuulla on ratkaista, miten tämä tehdään.   

Sektoriorganisaatioiden kouluttamisesta vastaavan tiimin työ alkoi viime vuonna EKA-koulutustarveanalyysillä, jossa kartoitettiin sekä ammattitehtävien nykyinen osaamistaso että ETCS-järjestelmämuutosten tuomat tulevaisuuden osaamistarpeet EKA-rataosalla. Muutoksen kannalta merkittävimmiksi ammattiryhmiksi tunnistettiin liikenteenhallinnan, operaattoreiden ja turvalaitekunnossapitäjien ammattiryhmät.  

Haastatteluihin ja työpajoihin osallistui pääasiassa Digirata-hankkeessa työskenteleviä asiantuntijoita, mutta nykyosaamista kartoittaviin haastatteluihin pyydettiin alan ammattilaisia myös hankkeen ulkopuolelta.  

”Uskon, että viimeistään työpajoissa moni hoksasi, että ETCS-järjestelmä tuo paljon uutta omaksuttavaa raidealan ammattilaisille”, kertoo analyysityöstä vastannut asiantuntija Jaana Koivuniemi.  

Koko toimialaa koskevassa muutoksessa on huomioitava sektoriorganisaatioiden erilaiset tarpeet

Huhtikuun 2024 lopussa sektoriorganisaatioiden edustajia kutsuttiin koulutusmallityöpajoihin Digiradan hanketoimistolle. Työpajojen tavoitteena oli käydä vuoropuhelua sektoriorganisaatioiden kanssa, jotta valittavissa koulutusmalleissa pystyttäisiin huomioimaan erityyppisten organisaatioiden tarpeet.  

“Digirata on merkittävä investointi rautatieliikenteeseen, joten vuorovaikutus eri toimijoiden kanssa on välttämätöntä”, kertoo Sektorin koulutukset -tiimin vetäjä Jari Ruotsalainen.  

Osa organisaatioista on mahdollisesti kyvykäs ja halukas kouluttamaan itse oman organisaationsa, kunhan organisaation kouluttajat saavat tarvittavat tiedot kouluttajakoulutuksissa. Osalle organisaatioista ostopalveluna hankitut koulutukset saattavat olla parempi vaihtoehto.  

“Olemme valmiita tarjoamaan erilaisia koulutusmallivaihtoehtoja eri ammattiryhmille, jotta raidealan toimijat saavat riittävät tiedot ja taidot ETCS-radalla operointiin”, sanoo Ruotsalainen.  

Päätöksiä EKA-rataosaan liittyvistä koulutusmalleista tehdään vuoden 2024 lopussa ja 2025 alussa, kunhan koulutusmallien vaikutuksista on käyty riittävästi keskustelua organisaatioiden kanssa.