Kouvola-Kotka/Hamina-rataosuudelle valmistuvan testiradan rakennustyöt ovat loppusuoralla. Rakentaminen on tehty samaan aikaan rataosan parantamishankkeen kanssa. Testiradan käyttöönottotestit suoritetaan syksyn aikana, ja itse testausajojen on tarkoitus alkaa loppuvuodesta.
Junien digitaalisen kuluvalvonnan ratkaisujen testaamista varten rakennettava testirata on valmistumassa Kouvola-Kotka/Hamina-rataosiolle. Radan avulla halutaan kasvattaa kansallista ymmärrystä koko Euroopan kattavan uuden raideliikenteen hallintajärjestelmän (ERTMS) kakkostasosta, jossa junan ja liikenteenhallintajärjestelmän viestintä tapahtuu radioverkon välityksellä. Testiradan tavoitteena on esimerkiksi todentaa, että Suomen ratkaisu käyttää kaupallisia verkkoyhteyksiä junien viestintään on toimiva.
Testirata valmistuu rataosion parantamishankkeen yhteydessä, jonka osana muun muassa nykyiselle kulunvalvontajärjestelmälle sekä koko turvalaitejärjestelmälle on tehty perusparannukset. Lisäksi radan akselipaino on nostettu 25 tonniin, mikä parantaa tavaraliikenteen toimintaedellytyksiä.
”Kyseisellä rataosuudella sijaitsee myös Suomen suurin yleissatama HaminaKotka, ja on tärkeää, että niin tavara- kuin muukin junaliikenne pääsee liikkumaan normaalisti testauksien aikana. Testiradan testausajot suoritetaan pääosin niin sanotusti varjomoodissa, jossa junaliikenteen turvallisuus varmistetaan yhä kansallisen junien kulunvalvontajärjestelmän (JKV) kautta. Ajojen taustalla rekisteröidään uuden kulunvalvontajärjestelmän mukaista tietoa, joka kertoo, miten tuleva järjestelmä reagoisi eri tilanteisiin”, kertoo projektipäällikkö Aapo Tiilikainen Väylävirastosta.
Testiradan avulla kasvatetaan kansallista osaamista ja kehitetään uudenlaisia ratkaisuja
Testiradan lisäksi rataosuudelle on rakennettu testauksia varten ERTMS-testilaboratorio. Testilaboratorion tarkoitus on tehdä testaamisesta tehokkaampaa ja turvallisempaa, kun merkittävä osa ennen ratakapasiteettia tarvitsevista testeistä voidaan jatkossa tehdä laboratorio-olosuhteissa häiritsemättä operatiivista liikennettä.
Uuden järjestelmän testaukset on määrä aloittaa testiradalla loppuvuodesta, jota ennen maastossa tullaan syksyn aikana suorittamaan käyttöönottotestit.
Testiradan järjestelmähankinnat on toteutettu yhteistyössä teknologiayhtiö Thalesin kanssa. Mukana radan toteuttamisessa ovat olleet myös Sweco, Proxion Plan, Ramboll sekä Rejlers. Tiilikainen kehuu kaikkien tahojen keskinäistä yhteistyötä, jonka kautta on lähdetty luomaan täysin uusia toimintamalleja sekä kasvattamaan osaamista.
”Digirata rakentaa Suomeen koko Euroopan kanssa yhdenmukaista junien kulunvalvontajärjestelmää, eikä vastaavaa monitoimijayhteistyötä ole tehty koskaan aikaisemmin. Tilanne on ollut uusi kaikille yhteistyötahoille, ja on ollut ilo nähdä, miten kaikki ovat sopeutuneet tilanteeseen hienosti ja löytäneet yhteisen sävelen. Hanke on kerännyt paljon kiitosta ja kiinnostusta siitä, miten innovatiiviselta pohjalta olemme lähteneet rakentamaan toteutussuunnitelmaa”, Tiilikainen sanoo.