Miksi Digirata?

Tulevaisuuden rautatiet tarvitsevat modernin ja kustannustehokkaan ratkaisun, jolla liikennemuodon kilpailukyky turvataan.

Lisää
ympäristöystävällistä
rautatieliikennettä
Enemmän kapasiteettia
ja kustannus-
tehokkuutta
Parempaa
toimintavarmuutta
ja turvallisuutta
Uutta
kasvualustaa
palveluille

Mitä valmistellaan?

Digirata-hankkeessa on kolme lähtökohtaa. Käytäntöön viemisestä päätetään erikseen selvityksen tulosten perusteella.

Poliittista
päätöksentekoa
ERTMS:n
kansallista
soveltamismallia
Teknologia- ja
osaamisvalmiutta

Matkassa mukana

Näiden tekijöiden lisäksi Digirataa on hahmottelemassa myös muita yhteistyö-organisaatioita ja asiantuntijoita sekä tukitoimintoja toteuttavia kumppaneita.

Aikataulu

Hankkeen selvitysvaihe päättyi huhtikuussa 2020 ja elokuussa käynnistyi hankkeen valmisteluvaihe.

junat aikajana 1

Tweetit

Digirata oli tänään esillä Ylen aamussa, kun keskusteltiin mm. raideliikenteen digitalisaatiosta. @lvmfi @LindstromSabina @EZirkia @vaylafi @Fintraffic_fi @VRuutiset #digitalisaatio #junaliikenne https://areena.yle.fi/1-50970821

Tekijät Digiradan takana-sarja jatkuu. Nyt on esittelyvuorossa ETCS-järjestelmäasiantuntija Joona Neuvonen. #ETCS #digiralisaatio #digiratalainen https://digirata.fi/tekijat-digiradan-takana-etcs-jarjestelmaasiantuntija-joona-neuvonen/

Digiradan kehitys- ja verfiointivaiheeseen ehdotetaan yhteensä 141 miljoonaa euroa. @lvmfi @Fintraffic_fi @vaylafi #budjettiehdotus #Budjetti #tulevaisuus #rautatiet #digitalisaatio https://www.lvm.fi/-/liikenne-ja-viestintaministerion-budjettiehdotus-3-4-miljardia-euroa-1813097

Artikkelit

05.08.2022

Tekijät Digiradan takana: ETCS-järjestelmäasiantuntija Joona Neuvonen

20.06.2022

Pala palalta kohti konkretiaa: mitä tapahtuu Digiradassa juuri nyt

17.06.2022

EMMA-vaunun testausmatka on viety loppuun: Mittaustulosten perusteella kaupalliset verkkoyhteydet tarpeeksi kattavia junaliikenteen viestintään